per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
1
22
10.22124/upk.2018.8792.1010
2920
Original Article
نقدی بر فرایند برنامه ریزی جامع شهر رشت با رویکردی تطبیقی (طرحهای جامع سه گانه شهر)
A Review of the Comprehensive Planning Process of Rasht City with a Comparative Approach (Triple Comprehensive City Plans)
حمید حجتی
hamid.hodjati@yahoo.com
1
محمد رضا پورمحمدی
m.r.pourmohammadi@gmail.com
2
رسول قربانی
ghorbani.rasoul@gmail.com
3
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
پنج دهه از تهیه و اجرای طرحهای توسعه شهری موسوم به جامع در ایران میگذرد و باوجود حصول به برخی نتایج مثبت، مطلوبیت لازم و مورد نظر کارشناسان و مردم حاصل نشده است. مقاله حاضر کوشیده است پس از شرح مختصری در خصوص ویژگیهای الگوی جامع، بر مبنای روش توصیفی و تحلیلی منطبق با دادههای اخذ شده و سپس پردازش آنها، طرحهای توسعه شهری رشت با تمرکز بر طرح جامع دوم شهر رشت را مورد بررسی اجمالی قرار داده، میزان تحقق اهداف و پیشبینیهای آن را (طرحهایی که اجرایی شده) مورد ارزیابی قرار دهد. مشخصاً ارزیابی نتایج اجرای طرح جامع دوم رشت نشان می دهد اشتباهات فاحشی در پیش بینیها و هدفگذاریهای آن وجود داشته است. از جمله اینکه برآورد جمعیت شهر رشت در طرح جامع و طرح تفصیلی آن به ترتیب با 1/9 درصد (46944 نفر) و 02/6 درصد (33654 نفر) اشتباه (یا به عبارت دیگر برآورد مازاد) همراه بوده است. همچنین در زمینه حدود گسترش و شبکه ارتباطی شهر، طرح جامع و تفصیلی دوم رشت 13 درصد و 6/22 درصد اشتباه (مازاد بر برآورد) داشته اند. در خصوص مساحت و سرانه کاربریهای شهری نیز حدود 28/20 درصد از مساحت کاربریها و 76/24 درصد از سرانهها در پایان اجرای طرح، مازاد بر پیشبینی بوده (پیش بینی طرح جامع و تفصیلی دوم شهر رشت در این زمینه با کمبود مواجه بوده) است. سرانجام اینکه طرح جامع دوم شهر رشت همچون طرحهای جامع سایر شهرها، دارای نارسایی هایی چون عدم انعطاف، شرح خدمات گسترده و تأکید بر کالبد بوده که البته بیشتر ناشی از ضعف در ماهیت الگوی طرح جامع است.
Five decades have passed since the preparation and implementation of the so-called comprehensive urban development plans in Iran and despite the fact that some positive results have been achieved, the plans have not reached an optimal level as intended by experts and people. This paper first briefly explains the characteristics of the comprehensive plan based on descriptive-analytical method consistent with the data obtained and processed next. Then, it attempts to review the urban development plans of Rasht focusing on its second comprehensive plan and assess the extent of realization of its objectives and predictions concerning the implemented plans. Specifically, the results of the implementation of the second comprehensive plan of Rasht show that there have been gross mistakes in its projections and targets. Among them, the estimated population of Rasht in the comprehensive plan and its detailed plan was inaccurate with 9.1% (46944 people) and 6.02% (33654 people) of the estimated surplus, respectively. In addition, as for the expansion limits and communication network of the city, the second comprehensive and detailed plan of Rasht had 13% and 22.6% of inaccuracies, respectively (estimate surplus). Regarding the area and per capita amount of urban utilities, about 20.28% of the area of use and 24.76% of per capita amounts, respectively, at the end of the plan implementation are surpluses of what was predicted; in other words, the forecast of the second comprehensive and detailed plan of Rasht in this area has been in short supply. It is finally concluded that the second comprehensive plan of Rasht, such as the comprehensive plans of other cities, has some shortcomings such as non-flexibility, extensive service descriptions, and emphasis on the framework that is mainly due to the weakness of the nature of the comprehensive plan model.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2920_cd2dfa9ead77ea8aaab6c646f3049bff.pdf
"طرح جامع
"طرح تفصیلی"
"شهر رشت"
"ارزیابی"
comprehensive plan
detailed plan
Rasht city
assessment
per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
23
39
10.22124/upk.2018.9147.1031
2921
Original Article
بررسی فرایند دلبستگی کودکان به محله با استفاده از شیوه عکاسی توسط ساکنین؛ مطالعه محله گلسار شهر رشت
Exploring the process of neighborhood attachment among children; study of Golsar neighborhood in Rasht city applying resident employed photography (REP)
علی اکبر سالاری پور
salaripourali@gmail.com
1
استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
وجود رابطه مثبت با محله تا حد زیادی به سلامت روانی و جسمانی ساکنین کمک می نماید. احیاء نقش محلههای شهری و ارتقاء جایگاه آنها در زندگی شهروندان در گرو شناختی عمیق از محتوی رابطه فرد با محله است. باتوجه به اهمیت محله در شکل دهی پایههای هویت مکان در کودکان و همچنین تربیت نسلهای آتی، مقاله حاضر به بررسی فرایند دلبستگی کودکان به محله میپردازد. مقاله حاضر از روشهای کیفی برای دستیابی به هدف خود بهره میبرد. برای این کار از شیوة عکاسی توسط ساکنین استفاده میگردد. به این ترتیب بعد از ارائه توضیحات لازم به کودکان از آنها خواسته شد عکسهایی از مکانها، ویژگیها، افراد و یا هرچیز مورد علاقه خود در محله تهیه نمایند. سپس در جلسات مصاحبه عمیق انفرادی از آنها خواسته شد راجع به هر عکس توضیحاتی ارائه دهند و زندگی خود و خانواده در محله را شرح دهند. نتایج نشان میدهد بازی، طبیعت، خدمات و تسهیلات و منظر محله ارکان اصلی در مدل دلبستگی کودکان به محله هستند. همچنین می توان گفت ابعاد اجتماعی و کالبدی در هر یک از زمینه های موضوعی-معنایی فوق به هم آمیخته بوده و قابل تفکیک نیستند. بنابراین، اقدامات شهرسازی در این محله باید به گونهای صورت پذیرد که بهصورت همزمان کودکان را هم با ابعاد کالبدی و هم با ابعاد اجتماعی درون محله درگیر نماید. حفظ و احیاء مفهوم محله در شهرهای کشور زمانی ممکن خواهد بود که کودکان در شهرهای مختلف این مفهوم را تجربه و زندگی کرده باشند.
The existence of a positive relation with one’s neighborhood can lead to higher levels of psychological and physical health. In fact, reviving the role of neighborhoods and the promotion of its status in the residents’ life require a deep understanding of person-neighborhood relations. Due to the importance of neighborhoods in shaping place identity among children and fostering next generations, this paper sought to study the process of neighborhood attachment among this social group. This study utilized qualitative techniques to gather the data. To this end, Resident Employed Photography was applied to explore neighborhood meanings among children. After taking pictures, they provided descriptions about the reasons for capturing their favorite photo in an individual in-depth interview. They were also asked to mention different aspects of their living in the neighborhoodduring the interview. The results of the study show that playing, nature, neighborhood services, and neighborhood landscape are the main elements in neighborhood attachment model among children. It can also be stated that social and physical dimensions of place meanings are intertwined in these context and cannot be separated. Thus, urban plans should help in engaging children with both physical and social dimensions of urban neighborhoods. Preserving and revitalizing the concept of neighborhood in Iranian cities depends on how children in different cities experience and live this concept.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2921_c1dc59d90dccf5436b8933794188bb11.pdf
عکاسی توسط ساکنین
محله گلسار
معانی مکان
کودکان
Resident Employed Photography (REP)
Golsar neighborhood
place meanings
children
per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
41
55
10.22124/upk.2018.9935.1062
2922
Original Article
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار هتلها بر پویایی اقتصادی کلانشهرها (موردمطالعه: عملکرد بازار هتلهای تهران)
Investigating the Effect of Social Capital and Market Performance of Hotels on the Economic Dynamics of Metropolitan Areas: A Case Study of the Market Performance of Tehran Hotels
محسن اکبری
akbarimohsen@gmail.com
1
محمد حاتمی نژاد
hatamii.mohammad4@gmail.com
2
میلاد هوشمند چایجانی
miladhooshmand@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
بهبود وضعیت اقتصاد شهرها تا حد زیادی به بهبود عملکرد سازمانها و نهادهای فعال در شهرها وابسته است. عملکرد چالشی مستمر و همیشگی برای کسبوکارهای اقتصادی محسوب میشود. در این میان نگاه راهبردی به مسئله عملکرد همواره توجه به دو عامل؛ بیرونی و درونی را محور بررسیهای خود قرار داده است؛ اما این امر بیشتر حول توجه به عناصر ملموس درونی در پژوهشهای پیشین بوده است. حال آنکه شواهد حاکی از ایجاد مزیتهای پایدارتر توسط عناصر ناملموس سازمانی است. بر این اساس در پژوهش حاضر با تأکید بر عناصر و منابع ناملموس درونی مانند؛ قابلیتهای سازمانی، سرمایههای فکری و اجتماعی و توجه به عدم اطمینان محیطی بهعنوان عامل بیرونی، به دنبال تفسیر استراتژیک عملکرد بازار کسبوکارها است. برای این منظور با استفاده از روششناسی پیمایشی و ابزار پرسشنامه و با تمرکز بر حوزه گردشگری، هتلهای سه، چهار و پنج ستاره، شهر تهران را مورد هدف بررسی خود قرار داده است. بر این اساس پس از جمعآوری 89 پرسشنامه از مجموع 48 هتل شناسایی شده و با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار smart PLS نتایج بررسیها نشان داد؛ ضمن تأثیرگذاری قابلیتهای سازمانی بر عملکرد بازار، سرمایه فکری و اجتماعی نیز بر قابلیتهای سازمانی اثر میگذارند. همچنین نتایج بر تائید نقش تعدیل گری عدم اطمینان محیطی اشاره دارند.
Improving urban economy mainly depends on the improved performance of active organizations and institutes in cities. Improving performance is a continuous challenge for businesses. In the meantime, a strategic look at the problem of performance has always focused on both the external and internal factors, but the previous studies have mainly considered the tangible inherent elements while evidence suggests a more sustainable advantage is rooted in the intangible elements of the organization. Accordingly, the current study, highlighting the internal intangible elements and assets such as organizational capabilities, intellectual and social capital, and attention to environmental uncertainty as an external factor has sought to strategically interpret the market performance of businesses. To this end, with a focus on tourism, three-, four-, and five-star hotels in Tehran have been investigated through survey method with a questionnaire. Accordingly, after collecting 89 questionnaires from 48 hotels, the least squares model was used through smart PLS software to analyze the data. The results showed that organizational capabilities have a significant effect on market performance and intellectual and social capital affect organizational capabilities as well. The results also confirmed the role of environmental uncertainty moderation.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2922_11cb2366f322879da410f042a91308b3.pdf
عملکرد بازار
سرمایه فکری
سرمایه اجتماعی
قابلیت سازمانی
اقتصاد شهری
market performance
intellectual capital
Social Capital
organizational capability
urban economy
per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
57
70
10.22124/upk.2018.9603.1050
2923
Original Article
نقش فضا و کالبد در تحقق شهر خلاق ایرانی – اسلامی
The Role of Space and Physical Environment in Realizing Iranian-Islamic Creative City
نورالدین عظیمی
azimi@guilan.ac.ir
1
سهیلا رضایی آدریانی
sohila.rezaiee@gmail.com
2
حسن احمدی
hamed@guilan.ac.ir
3
دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی-برنامهریزی شهری، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
شهر خلاق مرکز نوآوری، فناوری و تبدیل ایده به ثروت است. شهر خلاق مفهومی عمیق با دامنة تأثیرگذاری بالا و بر کلیه جنبهها و ابعاد شهری تأثیرگذار است و از آنها تأثیر میپذیرد. یکی از ابعاد تأثیرپذیر، بعد محیطی و مکانی شهر است، بدین معنا که ساختار کالبدی شهر بایستی طوری باشد که جاذب افراد و تسهیلکننده شرایط زندگی آنان باشد. در این صورت شهر محیطی مطلوب برای زندگی طبقه خلاق خواهد شد. برای سنجش میزان خلاقیت شهرها، شاخصهای مختلفی ارائهشده است که در تمامی آنها به کالبد و محیط شهری از یکسو و شرایط اجتماعی، فرهنگی جامعه از سوی دیگر تأکید شده است.هدف این پژوهش شناسایی نقش کالبد و فضا در شکلگیری شهر خلاق ایرانی– اسلامی میباشد. برای این منظور با بهرهگیری از دیدگاههایطلاب و اساتید علوم دینی به شناسایی آن دسته از عوامل کالبدی- فضایی که میتواند زمینه تحقق شهر خلاق ایرانی-اسلامی را در شهرهای ما فراهم کند، پرداختهایم. این تحقیق مبتنی بر 230 پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت و مصاحبه عمیق میباشد که توسط طلاب علوم دینی در حوزه علمیه اصفهان تکمیل شده است. دادههای بهدست آمده با بهرهگیری از تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل محتوا در چهار دسته حقوق شهروندی زنان، گردشگری و ارتباطات، توسعه مراکز جدید، حملونقل و ترافیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که 1) کالبد و محیط شهر خلاق میتواند حافظ حقوق بانوان و مناسب حضور آنان در محیط شهر باشد؛ 2) استقرار مراکز تفریحی و گردشگری متنوع و همراه با بهرهگیری از فرصتها و پتانسیلهای تاریخی سبب تقویت صنعت گردشگری و جذب طبقه خلاق میشود؛3) توسعه و پراکنش مناسب مراکز علمی پژوهشی نقش مهمی در تحقق شهر خلاق ایفا میکنند و 4) سیستم حملونقل و شبکهی ارتباطی پایدار به عنوان بخش لاینفک کالبد شهری میباشد.
Creative cities are centers of innovation, technology, and transformation of ideas into wealth. Creative city is a concept with high impact, meaning that it affects – and is influenced by – all aspects and dimensions of the city. One of the impressible dimensions is the peripheral and spatial dimensions of the city, which means that the physical structure of the city should attract people and facilitate their living conditions. In this way, a city will be a desirable space for the life of the creative class. Various indicators have been presented to measure the creativity of cities, all of which emphasize the physical environment and the social and cultural conditions of the society. The purpose of this study is to identify the role of physical aspects and space in the formation of the Iranian-Islamic creative city. To this end, a questionnaire survey and in-depth interview with students and scholars of theology were used to identify the physical and environmental factors that could provide the ground to accomplish the creative city in the urban community of Iran. First, 230 five-item Likert-type questionnaires were completed by the participants of the study followed by 15 in-depth interviews with Isfahan scholars of theology. Confirmatory factor analysis and content analysis were used to analyze the data. The analysis was performed in four sections: Women''s civil rights, tourism and communication, development of new centers, and transportation and traffic. The results showed that: 1) The physical environment of the city should be designed to protect the women’s rights and suit their presence in the city; 2) the establishment of various recreation and tourism centers should be in conjunction with the utilization of existing opportunities and historical potentials and strengthen the tourism industry and attract the creative class; 3) proper development and distribution of scientific centers will play an important role in realizing the creative city; 4) finally, the transportation system and the sustainable communication network should be an integral part of the urban environment.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2923_6d4d496bf30bbf52f1dda948604c5a47.pdf
شهر خلاق ایرانی – اسلامی
فضا
کالبد
تحلیل عاملی
Iranian-Islamic creative city
Space
physical environment
factor analysis
per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
71
89
10.22124/upk.2018.8895.1021
2924
Original Article
اولویت بندی فضایی توسعه حمل و نقل جاده ای در استان های ایران با تأکید بر مدل تصمیم گیری WASPAS
Spatial Prioritization of the Road Transport Development in Iran’s Provinces with a Focus on WASPAS Decision Making Model
محمد مولائی قلیچی
molaei1@yahoo.com
1
کرامت الله زیاری
zayyari@ut.ac.ir
2
مرتضی نصرتی هشی
nsrt007@gmail.com
3
راضیه کاردگر
r_kardgar@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان توسعه شهری است که برای جابهجایی مردم و کالاها ضروری بوده و دستیابی به بهرهوری سازنده در مناطق شهری فقط با تأمین نیازهای جابهجایی برآورده خواهد شد. حمل ونقل پایدار یکی از مهمترینعوامل تأثیرگذار در رسیدن به توسعه در منطقه است؛ زیرا با داشتن یک حمل ونقل پایدار میتوان عدالت را در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ایجاد کرد که خود نمایانگر پیمودن راه درست در راستای دستیابی به توسعه منطقهای است. هدف از پژوهش حاضر سطحبندی توسعه یافتگی حمل و نقل جادهای در استانهای ایران می باشد که در این راستا از تکنیک تصمیمگیری WASPAS استفاده شده است که یکی از انواع مدلهای جدید گسسته و جبرانی برای حل مـسائل تـصمیمگیری چندشاخصه بوده و هدف آن انتخاب بهترین گزینه میباشد. باتوجه به مؤلفههای مورد بررسی و ماهیت کاربردی پژوهش، روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. داده ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش به دو شیوه کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. نتایج نشان داد بین استان ها از نظر توسعه حمل و نقل جاده ای نابرابری زیادی وجود دارد، بطوریکه وجود کلانشهرهایی همچون شیراز، اصفهان، مشهد، تهران، تبریز، اهواز (به استثنای کلانشهر کرج) بر توسعه حمل و نقل استان موثر بوده و رتبه های بالایی را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر استان های قم و البرز علی رغم نزدیکی به پایتخت، از وضعیت مناسبی در توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای برخوردار نبوده اند.
Transportation is one of the most important pillars of urban development that is essential for the mobility of people and goods, and effective productivity in urban areas will only be achieved with the supply for transportation. Sustainable transport is one of the most effective factors of regional development because, with a sustainable transport, justice can be created in various social, economic, and environmental dimensions, which represents the right path towards regional development. The purpose of this study is to determine the development of the transport road network in Iran's provinces. To this end, the WASPAS decision making technique, which is one of the recent discrete and compensatory models for solving the problems of multiple attribute decision making and its goal is to choose the best alternative, was used. Regarding the factors which were studied and the practical nature of this study, descriptive-analytical method has been used. The data have been collected through library and field methods. The results of the study showed that there are a lot of inequalities between the provinces in terms of the development of transport road network. In fact, the existence of metropolises such as Shiraz, Isfahan, Mashhad, Tehran, Tabriz, and Ahvaz (excluding the Karaj metropolitan area), which ranked the highest in the country, are effective on the development of transportation in the province. On the other hand, the provinces of Qom and Alborz, despite their proximity to the capital, are not in good conditions in terms of the development of their transport road network.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2924_994eb70415f944a9ae8f041aa131079b.pdf
حمل و نقل جاده ای
برنامه ریزی منطقه ای
اولویت بندی
زیرساخت های حمل و نقل
WASPAS
Road transport
Regional planning
Prioritization
Transport infrastructure
WASPAS
per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
91
103
10.22124/upk.2018.8896.1022
2925
Original Article
ارزیابی سطح تاثیرپذیری آلودگی صوتی از کاربریهای زمین شهری (مطالعه موردی ناحیه یک- منطقه شش تهران)
An Evaluation of the Effects of City Land Use on Noise Pollution: A Case Study of Zone 1 of Region 6 of Tehran
نازنین بیژنی نصرآبادی
bijaninazanin@yahoo.com
1
آزاده توکلی
atavakoli@znu.ac.ir
2
یونس خسروی
khosravi@znu.ac.ir
3
محمدکاظم جباری
kj.jabari@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم محیط زیست، دانشکده علوم، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
استادیار، گروه علوم محیط زیست، دانشکده علوم، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
استادیار، گروه علوم محیط زیست، دانشکده علوم، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
یکی از چالشهای اصلی برنامهریزی شهری ایجاد فضاهای شهری با قابلیت ارائه کیفیت بالای زندگی است. هدف این مطالعه، دستیابی به رابطه بین ساختار و کاربریهای شهری با آلودگی صوتی، بررسی میزان تأثیرمتغیرهای کالبدی و بررسی تأثیر فرم و ساختار شهری بر آلودگی صوتی و زمینهسازی برای مطالعات آینده بهمنظور کاهش آلودگی صوتی مناطق حسّاس (بیمارستانها، مدارس و غیره) است. مطالعه حاضر در ناحیه یک، منطقه شش شهر تهران باتراکم بالای واحدهای تجاری، اداری و آموزشی و ترافیک سنگین انجام شده است. تراز معادل صدا (Leq) در 16 ایستگاه در چهار بازه زمانی پاییز و زمستان 1395 و بهار و تابستان 1396 در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر اندازهگیری شد. اندازهگیریها در نزدیکی کاربریها و خیابانهای اصلی ناحیه انجام و نقشههایصوتی توسط نرمافزار Arc Map 10.3 تهیه شد. میزان Leq در اطراف تقاطعها و خیابانهای اصلی ناحیه یک بیشتر از سایر مناطقو در خیابانهای فرعی کمترین میزان تراز معادل صدا مشاهده شد. از بین تمامی کاربریها، تجاری و صنعتی- کارگاهی با محدوده کلی تراز معادل صدا از dB72 تا 84 بیشترین میزان آلودگی صوتی و کاربری بهداشتی- درمانی با محدوده کلی تراز معادل صدا از حدود dB58 تا 72 کمترین میزان آلودگی صوتی را در اطراف خود دارد. مقدار تراز معادل صدا (Leq) در اطراف تمامی کاربریها و خیابانهای ناحیه یک نسبت به حد استاندارد آنها بسیار بیشتر است و فرمشهری، نوع و مکان کاربریها در ناحیه یک هر دو روی میزان ترازهای معادل صوتی ناحیه تأثیر میگذارند.
One of the main challenges of urban planning is the creation of urban spaces with high quality life. The objectives of this study are to determine the relationship between urban planning and noise pollution, to investigate the influence of physical variables and the effect of urban forms on noise pollution, and to pave the way for future studies to reduce noise pollution in the vicinity of sensitive zones (hospitals, schools, etc.). This study was carried out in the zone 1, region 6 of Tehran, with the high density of commercial, official, and educational organizations along with heavy traffic. The equivalent sound level (Leq) in 16 stations in the fall-winter period of 2015-2016 and the spring-summer period of 2017, in morning and evening peak traffic time, was measured. The measurements were conducted in the vicinity of main uses and streets of the area and noise maps were also prepared by means of the Arc Map 10.3 software. The extent of Leq around the intersections and main streets of zone 1 was more than that of other areas and the lowest equivalent sound level was observed in secondary streets. From all of the land uses, commercial and industrial zones experience the highest level of noise, with the overall range of Leq from 72 to 84 dB and health-therapy zone has the lowest level of noise pollution, with the overall range of Leq from 58 to 72 dB. The extent of Leq around all land uses and streets of zone 1 is much more than standards. Urban forms and the types of uses and their location in zone 1 both affect the amount of sound equivalent levels in the area.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2925_f50a4a137ac9e29fc5faf1b89b1ade1e.pdf
آلودگی صوتی
کاربری
تراز معادل صدا
فرم شهری
تهران
Noise Pollution
Land use
equivalent sound level
urban planning
Tehran
per
دانشگاه گیلان
دانش شهرسازی
2645-5412
2018-05-22
2
1
105
121
10.22124/upk.2018.9501.1045
2926
Original Article
تبیین و ارزیابی معیارهای آسایش و آرامش در حملونقل همگانی درون شهری، مورد مطالعه: خط 28 اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان
Explaining and Evaluating the Criteria of Comfort and Convenience in Urban Public Transport Trips: A Case Study of the 28th Bus Line of Isfahan Metropolis
مهین نسترن
m.nastaran@aui.ac.ir
1
محمد جواد نوری
mj.noori1992@gmail.com
2
فریناز ریخته گران
rikhtehgaran2014@gmail.com
3
دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده شهرسازی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد طراحی شهری، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده شهرسازی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
پژوهشها نشان داده است که گرایش بیش از اندازه شهروندان به حملونقل شخصی میتواند پیامدهای ناگواری را برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد. در مقابل این نوع گرایش، پژوهشگران و سیاستگذاران گرایش به حملونقل عمومی را به عنوان راهکار اساسی کاستن از پیامدهای گرایش به حملونقل شخصی معرفی نمودهاند. آنچه موجب ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان حملونقل عمومی میگردد، آسایش و آرامش آنها در سفرهای شهری است. هدف این مقاله، بازخوانی دو مقوله آسایش و آرامش سفر در بحث حملونقل همگانی میباشد. اینکه آسایش و آرامش در سفرهای درون شهری که بهوسیله حملونقل عمومی انجام میشود، در قالب چه معیارها و شاخصهایی قابل تبیین است، پرسش اساسی این پژوهش را شکل میدهد. در این راستا، ابتدا مفاهیم آسایش، آرامش و آسایش و آرامش در سفرهای درون شهری مطرح گردیده و سپس شاخصهای (18 متغیر) مربوطه در قالب مدلی مفهومی ارائه شده است. مورد مطالعه این مقاله خط 28 اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان است. جهت ارزیابی متغیرها از مدل F'ANP استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که آسایش و آرامش در سفرهای درون شهری توسط ناوگان حمل و نقل عمومی متأثر از پنج عامل 1- کیفیت ارائه خدمات و امکانات، 2- ظرفیت مسافر و زیبایی محیط، 3- کارایی حملونقل عمومی، 4- کارآمدی سفر 5- ایمنی و امنیت میباشد. همچنین متغیرهایی که بیشترین تأثیر را در برهم زدن آسایش و آرامش در مورد مطالعه داشتهاند، به ترتیب عبارتاند از «کیفیت وسایل گرمایشی، سرمایشی و تهویه هوا»، «تمهیدات در نظر گرفته شده برای معلولین»، «پاکیزگی محیط ایستگاهها و داخل اتوبوسها» و «امکانات ایستگاه (جانپناه و صندلیها)» و در مقابل متغیرهایی که بیشترین تأثیر را در تأمین آسایش و آرامش سفر داشتهاند، به ترتیب شامل «امکان نشستن در طول زمان سفر»، «زیبایی محیط سفر»، «فاصله مناسب ایستگاهها از مبدأ مسافرین» و «فاصله ایستگاههای اتوبوس خط مورد نظر تا ایستگاههای اتوبوس سایر خطوط» میباشند.
Research has shown that excessive tendency to use personal transportation can lead to catastrophic outcomes for a city and its citizens. Researchers and policy makers affirm that increasing the people’s tendency to use public transportation is the main solution in order to reduce the unfortunate results of personal transportation. In fact, comfort and convenience during daily urban trips is an important factor which encourages people to use public transportation. The main objectives of this study are recognizing and evaluating comfort and convenience in urban public transportation and identifying and measuring those criteria and indicators which represent comfort and convenience in urban public transportation. In line with the aforementioned objectives, first, the concepts of comfort and convenience have been explained. Next, both concepts are identified in urban public transportation. Then, a conceptual model is formulated based on 18 indicators explaining convenience and comfort in daily trips based on public transportation. The case under study was the 28th bus line of Isfahan metropolis. In order to evaluate the 18 indicators, F'ANP model was applied. The findings show that comfort and convenience in urban public transportation is influenced by five factors including ‘quality of services and facilities’, ‘passenger capacity and environmental beauty’, ‘efficiency of public transportation’, ‘effectiveness of public transportation’, and ‘safety and security’. In addition, based on the results of F'ANP model, ‘quality of air conditioner, heating and cooling facilities, ‘disabled persons facilities’, ‘cleanliness of station and bus environments’, ‘station facilities (shelter and seats)’ disturb comfort and convenience during trips in the bus line under investigation. Conversely, ‘the possibility of sitting during trips’, ‘beauty of trip environment’, ‘distance between stations and passengers’ points of departure’ and ‘distance between the bus stations in a bus line to those of other bus lines’ are the indicators which provide the highest extent of comfort and convenience for the passengers during public transportation trips.
https://upk.guilan.ac.ir/article_2926_12e64075df1753e06e4d0b9e0c7a93de.pdf
آسایش
آرامش
آسایش و آرامش در سفرهای درون شهری
حملونقل همگانی
مدل F'ANP
comfort
convenience
comfort and convenience in urban trips
public transport
F'ANP model