@article { author = {Maleki, Saeed and Ārvin, Mahmoud and Bazrafkan, Shahrām}, title = {The role of good urban governance in the realization of the resilient city (A case study of Ahwāz city)}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-18}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.12195.1162}, abstract = {Issues such as the growing urban population, urbanization of societies, globalization, the necessity of responsiveness and being citizen – based, has directed Managers and decision-makers to utilize the optimal methods in urban management. Here, one of the most famous methods is good urban governance. A good urban governance approach has been presented by international organizations to reduce poverty and improve quality of life, especially in the developing cities. Also, taking advantage of the good urban governance approach could bring sustainable, safe, viable and resilient cities. The purpose of this research was evaluating the role of the good urban governance pattern on urban resilience in Ahwāz city. According to the research objectives, it was an applied study, and according to the method, it was a descriptive-analytic one. In this research, 36 questions for the »good urban governance variable (participation, being justice-centered, agreement and consensus-centered, efficiency and effectiveness, legality, clarity, responsibility and accountability) and urban resilience (economic, social, institutional-management and infrastructure-physical) has been used. The research population consisted of the academic professors, administrators, and experts familiar with the research topic in Ahvāz city, from which 40 persons were selected as the research sample, using the purposeful sampling method. Findings showed that there is a high positive relation (0.69) between the indicators of participation, being justice-centered, agreement and consensus-centered, efficiency and effectiveness, legality, clarity, responsibility and accountability which reflect the good urban governance and the urban resilience variable in Ahvāz city. Therefore, with the improvement of good urban governance indicators in Ahwāz city, the resilience of this city and its citizens could also increase.}, keywords = {good urban governance,urban resilience,Sustainable City,Ahvāz City,Amos Graphic}, title_fa = {بررسی نقش الگوی حکمروایی خوب شهری در تحقق شهر تاب‌آور (مطالعه موردی: شهر اهواز)}, abstract_fa = {مسائلی همچون رشد روزافزون جمعیت شهری، شهری شدن جوامع، جهانی‌شدن و ضرورت پاسخگویی و شهروندمداری، مدیران و تصمیم گیران را به سوی بهره‌گیری از روش‌های مطلوب در زمینه مدیریت شهری سوق داده است؛ یکی از روش‌های مطرح در این زمینه حکمروایی مطلوب شهری است. رویکرد حکمروایی خوب شهری از طرف سازمان­های بین‌المللی جهت کاهش فقر و افزایش کیفیت زندگی بویژه در شهرهای درحال‌توسعه ارائه شده است. همچنین بهره‌گیری از رویکرد حکمروایی خوب شهری، شهرهای پایدار، امن، زیست پذیر و تاب آور به ارمغان می‌آورد. هدف این پژوهش ارزیابی نقش حکمروایی خوب شهری بر تاب‌آوری شهری در اهواز می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و ازنظر گردآوری داده‌ها جز پژوهش‌های توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش از 36 سؤال برای متغیر حکمروایی خوب شهری (مشارکت، عدالت محوری، توافق و اجماع محوری، کارایی و اثربخشی، قانونمندی، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی) و تاب‌آوری شهری (اقتصادی، اجتماعی، نهادی – مدیریتی و زیرساختی –کالبدی) استفاده‌شده است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی ، مدیران و کارشناسان آشنا به موضوع پژوهش در شهر اهواز  می‌باشند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند40 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند در شهر اهواز شاخص‌های مشارکت، عدالت محوری، توافق و اجماع محوری، کارایی و اثربخشی، قانونمندی، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی که انعکاس‌دهنده حکمروایی خوب شهری می‌باشند بر ابعاد تاب‌آوری شهری تأثیر بالایی (ضریب تأثیر 69/0) دارند. بنابراین بهبود شاخص‌های حکمروایی خوب شهری در شهر اهواز منجر به افزایش تاب‌آوری شهر و شهروندان می‌گردد.}, keywords_fa = {حکمروایی خوب شهری,تاب‌آوری شهری,شهر پایدار,شهر اهواز,آموس گرافیک}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3279.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3279_b4c5d0c744ce8a11221c7968aeadcfa3.pdf} } @article { author = {Sheikhi, Mohammad and Jomepour, Mahmood and Sajadi, Afshin}, title = {Citizen Satisfaction Evaluation of Relationship between Environmental Qualities and Social Sustainability (Case Study: Chizar Neighborhood, Tehran, Iran)}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {19-31}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.10171.1090}, abstract = {Attention to interaction between environmental and social indicators prevents a one-dimensional view of the sustainable development in urban planning and the results of its analysis can be used as a useful guide for urban planners. Therefore, this paper aims to citizen satisfaction evaluation of the relationship between physical and social factors in growth and development of neighborhoods especially in the case of Chizar neighborhood located in city of Tehran. This research is a fieldwork with descriptive-analytical approach, its theoretical framework has been collected by librarian studies, and data have been collected by surveying method and questionnaire tools. The result of research showed the average level of Chizar inhabitants in environmental qualities and low level in social sustainability. In environmental quality indexes, the walkability and safety, and in social sustainability indexes, social trust and social partnership respectively have maximum and minimum level between other indexes. Meaningful relationship between environmental quality and social sustainability was checked and their relationship was proven; also, the relationship between their indexes was checked and proven. In addition, the central role of the neighborhood center, walkability, local community networks and the contextual areas of communicative action have been identified as the most important factors contributing to the interaction between environmental quality and social sustainability.}, keywords = {Chizar,Environmental quality,satisfaction,Social sustainability}, title_fa = {سنجش رابطه میان رضایتمندی شهروندان از کیفیت محیطی و پایداری اجتماعی}, abstract_fa = {توجه به کنش متقابل میان شاخص های محیطی و اجتماعی مانع از نگاه تک بعدی به مبحث توسعه پایدار در شهرسازی می شود و نتایج حاصل از تحلیل آن می تواند به عنوان راهنمایی مفید برای شهرسازان به کار گرفته شود. از اینرو هدف مقاله حاضر تبیین ارتباط میان رضایتمندی شهروندان از فاکتورهای محیطی و اجتماعی مؤثر بر توسعه محلات شهری در نمونه موردی محله چیذر شهر تهران می باشد. پژوهش حاضر، یک تحقیق میدانی و با رویکرد توصیفی تحلیلی بوده که در آن چارچوب نظری با استفاده از روش اسنادی تدوین گردیده است و با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه به گردآوری داده ها پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشاندهنده متوسط بودن میزان رضایت ساکنین از کیفیت های محیطی و پایین بودن پایداری اجتماعی می­باشد که در بین شاخص های کیفیت محیطی؛ پیاده مداری و ایمنی، و در بین شاخص های پایداری اجتماعی؛ اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی به ترتیب بالاترین و کمترین میزان رضایت را دارند. همچنین رابطه معنی دار بین شاخص های کیفیت محیطی و پایداری اجتماعی و تأثیرگذاری آن ها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت که طبق آن میزان همبستگی متغیر اعتماد اجتماعی با پیاده مداری (412/0)، ویژگی های بافت (489/0) و ویژگی های کالبدی (512/0) در حد متوسط، میزان همبستگی روابط اجتماعی با پیاده مداری (336/0)، ویژگی های کالبدی (331/0) و ایمنی (331/0) در حد متوسط، میزان همبستگی مشارکت اجتماعی با ویژگی های عملکردی (503/.) و ویژگی های بافت (341/0) در حد متوسط، و در نهایت میزان همبستگی احساس امنیت با ویژگی های عملکردی (335/0) در حد متوسط ارزیابی گردید و در سایر موارد همبستگی قابل توجهی میان متغیرها دیده نشد.  همچنین نقش اساسی مرکز محله، پیاده مداری، شبکه های اجتماعی محلی و فضاهای زمینه ساز رخ دادن کنش ارتباطی، به عنوان مهمترین فاکتورهای تقویت کننده کنش متقابل میان کیفیت های محیطی و پایداری اجتماعی شناسایی شدند.}, keywords_fa = {پایداری اجتماعی,چیذر,رضایتمندی,کیفیت محیطی}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3281.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3281_a1bd16439d4b3a3fbfa1817349025289.pdf} } @article { author = {Hajipour, Khalil and Fakhrahmad, Seyed Mojtaba and Soltani, Ali}, title = {Analysis of the residents' satisfaction with neighborhood based on the components of safety and sense of community (The case of Shirāz city)}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {33-49}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.11819.1146}, abstract = {The level of residents' satisfaction of the neighborhood could be influenced by the objective and subjective factors. While the majority of the research has focused on the objective factors, in this research, the role of perceptual factors on determining the level of satisfaction from neighborhood has been explored. The main aim of this paper was to identify and investigate the social factors influential on the neighborhood desirability, with emphasis on the individual residents' perceptions. The scope of this research was the neighborhood residents of the city of Shirāz and the research population included the whole number of households living within the city limits, from which 367 households were selected as the sample, in order to distribute the questionnaires among them. According to the existing literature, social safety and the sense of community are the two social characteristics of the residential neighborhood which have the most impact on the residents’ satisfaction. In this study, social safety including 3 indicators, i.e., the perceived security, the experience of crime and the social control, and the sense of community including 2 indicators, i.e., the shared memories and the social solidarity among the residents and the trustworthy neighbors have been assessed. The results of the ordinal regression indicated that the perceived security safety and the social control, are the two factors, influential on the perceptual desirability of the neighborhood. Also, with the increase in the time of the residence in a neighborhood, there would be increase at the level of perceptual desirability.}, keywords = {Neighborhood,Social safety,Sense of Community,Satisfaction with Neighborhood}, title_fa = {تحلیل رضایتمندی ساکنان از محله بر مبنای مولفه های امنیت و حس تعلق خاطر (نمونه موردی: شهر شیراز)}, abstract_fa = {سطح رضایتمندی ساکنان از محله، از دو دسته عوامل عینی و ذهنی تاثیر می­پذیرد. با وجود این که بخش عمده تحقیقات در این حوزه بر عوامل عینی متمرکز شده­اند در این پژوهش، به بررسی نقش عوامل ادراکی در تعیین سطح رضایتمندی از محله پرداخته شده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی و بررسی عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر میزان مطلوبیت محله با تکیه بر ادراک فردی ساکنان می­باشد. محدوده این پژوهش محلات مسکونی شهر شیراز و جامعه آماری آنان کل خانوارهای ساکن در محدوده شهر هستند که از میان آن­ها 367 خانوار به عنوان نمونه جهت توزیع پرسشنامه انتخاب گردیدند. بر مبنای ادبیات پژوهش، امنیت اجتماعی و حس تعلق خاطر نسبت به محله، دو بارزه اجتماعی محله مسکونی می­باشند که دارای بیشترین تاثیر بر میزان رضایتمندی ساکنان هستند. امنیت اجتماعی در قالب شاخص­های امنیت ادراک شده، تجربه وقوع جرم وکنترل اجتماعی، و حس تعلق خاطر در قالب دو شاخص خاطرات مشترک و همبستگی میان ساکنان و وجود همسایگان قابل اعتماد مورد سنجش قرار گرفته­اند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون رتبه­ای نشان می­دهد که امنیت ادراک شده و کنترل اجتماعی، دو عامل تاثیرگذار بر مطلوبیت ادراکی محله هستند. در میان عوامل فردی نیز، بالا رفتن مدت زمان سکونت در یک محله باعث بالا رفتن سطح مطلوبیت ادراکی می­گردد.}, keywords_fa = {محله,امنیت اجتماعی,حس تعلق خاطر,رضایتمندی از محله}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3283.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3283_bd4c4cb7ff2c487dec9093bdf0c9f425.pdf} } @article { author = {Parizadi, Taher and Moradi, Mahdi}, title = {Evaluation of the pedestrian-friendly projects (Case study of sidewalks)}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {51-65}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.10385.1086}, abstract = {The importance of the pedestrian areas has diminished with the dominance of modernism and the overwhelming adaptation of the design of the city, commensurate with the ride and as the time passed, the pedestrians lost their status and priority in the urban spaces. Also, zoning policies and the separation of the urban functions and uses during modern urbanization have led to the loss of dynamism and life of the cities. The purpose of this study was to evaluate and understand the challenges and issues of the pedestrian construction projects before, during and after their implementation in Shohadā Blvd. (Qhiyām square to Shohadā Square) of Boroujerd city. According to the research objectives, it was applied, and according to the research method, it was a descriptive-analytic study. The research data were both qualitative and quantitative which were collected using the questionnaire and they were analyzed using the Pearson's Chi-squareTest. Findings indicated that the lack of unified, independent and centralized management, ambiguity and uncertainty among the urban managers regarding the necessity and importance of the adaptation of information system for the timely informing the residents and users or neglecting the local participation, are the most important challenges facing the adaptation projects before their implementation. The problems caused by daily business activities, especially pedestrian traffic with multiple stops during the implementation of the project and the lack of staff or any person responsible for the maintenance of the equipment are the most important challenging components while and after the implementation of the projects.}, keywords = {Urban Street,Adaptation,Sidewalks,Healthy City,Borujerd City}, title_fa = {ارزیابی پروژه‌های روانسازی حرکت پیاده (مورد پژوهش: پیاده‌روها)}, abstract_fa = {با حاکمیتتفکرمدرنیسم و غلبه انطباق الگوی طراحی شهرمتناسبباحرکت سواره ، اهمیتفضاهایپیادهکاستهشدوبهمرورزمان افرادپیاده،جایگاهواولویتخودرادرفضاهایشهریازدستدادند. ازسویدیگر،سیاست‌هایمنطقه‌بندیوتفکیکعملکردهاوکاربری‌هایشهریدردورانشهرسازیمدرن منجربه ازدسترفتنپویاییوحیات شهرهاشدند هدف پژوهش حاضر؛ ارزیابی و شناخت چالش‌ها و مسائل پروژه های عمرانی مناسب‌سازی پیاده روها  قبل، حین و پس از اجرا در محور بلوار شهدای (میدان قیام تا میدان شهدا) شهر بروجرد است. این پژوهش از منظر اهداف؛ شناختی و از منظر روش تحقیق؛ توصیفی- تحلیلی است نوعیت داده‌ها کیفی کمی شده، و با بهره‌گیری از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده و با استفاده از آزمون‌ آماری خی‌دو پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند؛ یافته‌ها حاکی از آن است که فقدان مدیریت واحد، مستقل و متمرکز، ابهام و تردید مدیران شهری نسبت به ضرورت و اهمیت مناسب‌سازی و نارسایی نظام اطلاع‌رسانی به موقع به ساکنان و کاربران یا بی‌توجهی به مشارکت محلی، مهم‌ترین چالش‌های فراروی پروژه‌های مناسب‌سازی قبل از اجرا است. مشکلات ناشی از فعالیت روزمره کسبه  به‌ویژه تردد عابران توأم با توقف‌های متعدد، در حین اجرای پروژه و نبود ستاد یا متولی مراقبت و نگهداری به ترتیب مهم‌ترین مؤلفه‌های چالش‌زا در زمان اجرا و پس از آن می‌باشند.}, keywords_fa = {خیابان شهری,مناسب‌سازی,پیاده‌رو,شهر سالم,شهر بروجرد}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3285.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3285_425b1c8a71db178e212686bf85050ac3.pdf} } @article { author = {Akbarpour, Mohammad and Gholami, Ali and Mohammadzadeh, Fatemeh}, title = {Designing the planning pattern of tourism development in Bābolsar city with the combinatorial approach (SWOT and ISM)}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {67-81}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.11047.1118}, abstract = {Tourism as the world's most diverse and largest service activity is the most important source of income and develops job opportunity for many countries around the world. Tourism is referred to as the engine of development, and because of its economic - social importance, it is getting more and more attention and the governments are paying more attention to it. Today, it is one of the main pillars of the world's economy that can directly and indirectly affect the other economic and cultural activities through creating the highest amount of the added value. The planning and development of tourism as an important factor in the process of economizing the social and cultural affairs, and the instrumental, functional and commodity attitude to the nature and culture necessitates the attention to the different views on tourism. Tourism is often used as a tool to stimulate critical economies and boost the developmental activities through the creation of jobs and income. In the routine strategic planning research, SWOT technique is used to propose strategies. This method has some shortcomings such as proposing only one set of identified strategies and excluding other strategies, as well as failing to provide a clear picture of the planning process and its various levels, and failing to identify the underlying (most independent) and most dependent strategies. This study aims to identify the potential of tourism in Bābolsar city and adopt the best strategies according to this potential to plan for the tourism development of this city. This study was applied according to its objectives and according to nature, it was a descriptive – analytic research. The data were collected based on the documentary and survey methods. The data were collected from the four groups of the statistical population (the host community, tourists, authorities and tourism experts). For the analysis of the internal and external factorsو influential on tourism in the Bābolsar City and the formulation of the development strategies, SWOT model was used. Also, to design and explain the identified strategies, interpretive structural modeling and ISM software were used.  Based on the results, the diversification strategies (ST) are acceptable for tourism development in the Bābolsar city. With regard to the identified standard strategies (STs) and the interpretive-structural modeling in the ISM software environment, the results showed that the strategy of formulating rules and regulations on how to use the tourism centers  is the most fundamental and the strategies of strengthening the tourism infrastructure, the use of experts in planning and development, and improving the service provider centers to tourists are the most dependent strategies in the strategic planning model.}, keywords = {Strategic planning,Tourism of Bābolsar City,SWOT Model,Interpretive Structural Modeling (ISM)}, title_fa = {طراحی الگوی برنامه ریزی توسعه گردشگری شهر بابلسر}, abstract_fa = {گردشگری به عنوان متنوع­ترین و بزرگترین فعالیت خدماتی درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت­های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. از گردشگری به عنوان موتور توسعه نام برده می شود، و به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولت­ها به آن اهمیت می­دهند و امروزه یکی از پایه­های اصلی و استوار اقتصاد جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت­های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. برنامه ریزی و توسعه گردشگری به عنوان عامل مهمی درروند اقتصادی شدن امور اجتماعی، فرهنگی، و نگرش ابزاری و کاربردی و کالایی به طبیعت و فرهنگ، توجه به دیدگاههای مختلف درباره گردشگری را ضروری می سازد. معمولا از توریسم به عنوان ابزاری برای تحریک اقتصادهای بحرانی و تقویت فعالیت های توسعه ای از طریق ایجاد مشاغل و  درآمد استفاده می شود.. در تحقیقات معمول برنامه­ریزی راهبردی از تکنیک SWOT برای ارائه راهبردهای پیشنهادی استفاده می­گردد که این روش دارای کاستی­هایی مانند پیشنهاد تنها یک گروه از راهبردهای شناسایی شده و کنار گذاشتن سایر راهبردها و همچنین عدم ارائه تصویری روشن از روند برنامه­ریزی و سطوح مختلف آن و عدم مشخص کردن راهبردهای زیربنایی(مستقل­ترین) و وابسته­ترین راهبردها می­باشد. لذا در تحقیق حاضر که در پی شناسایی پتانسیل­های گردشگری شهرستان بابلسر و اتخاذ استراتژی­هایی بر مبنای این پتانسل­ها، جهت برنامه­ریزی توسعه­ی گردشگری این شهرستان است؛ این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. روش جمع­آوری داده­ها نیز مبتنی بر روش­های اسنادی و پیمایشی است. بدین ترتیب داده­های تحقیق از چهار گروه جامعه­ی آماری (جامعه میزبان، گردشگران، مسؤولان و کارشناسان گردشگری) جمع­آوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شهرستان بابلسر و تدوین استراتژی­های توسعه، مدل SWOT و برای طراحی و تبیین راهبردهای شناسایی شده از مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم­افزار ISM به کار رفته است. بر پایه نتایج راهبردهای تنوع­بخشی (ST) برای برنامه­ریزی در جهت توسعه گردشگری شهر بابلسر قابل قبول می­باشند که موجب حفظ و نگهداری وضع موجود گردند. با توجه به راهبردهای معیار (ST) شناسایی شده و مدلسازی ساختاری تفسیری در محیط نرم افزار ISM نتایج نشان داد که راهبرد تدوین مقررات و ضوابط مربوط به چگونگی استفاده از مراکز گردشگری زیربنایی­ترین و راهبردهای تقویت زیرساخت­های گردشگری، استفاده از افراد متخصص در برنامه­ریزی و توسعه و بهبود مراکز ارائه دهنده خدمات به گردشگران وابسته­ترین راهبردها در ساختار مدل برنامه­ریزی راهبردی می­باشند.}, keywords_fa = {برنامه ریزی راهبردی,گردشگری شهر بابلسر,مدل SWOT,مدل سازی ساختاری تفسیری ISM}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3282.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3282_cc9044ad4c838ff4f922e968043712a2.pdf} } @article { author = {salavarzi Zadeh, mohammad and Nouroozi, Aliashraf and Khalili, Karam}, title = {A Comparative Analysis of Ilām City Zones from the Viewpoint of New Urbanists Using Analytic Hierarchy Process (AHP) Method}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {83-93}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.8712.1136}, abstract = {This research is aimed at a comparative analysis of Ilām city zones from the viewpoint of new urbanists, using analytic hierarchy process (AHP) method. This research was applied in terms of its objectives, field research according to the degree and rate and of control, and descriptive in terms of monitoring data. Also, from among the descriptive methods, survey has been used. The data was collected through the structured interview, and a questionnaire with 9-point preference scale, adopted by Thomas L. Saaty. The target population in this study included the administration and urban planning experts in Ilām city, from which 12 experts were chosen as the research sample, using purposive sampling method. Benchmarks were obtained using the literature review. Based on this, the criteria of density increase in the context, observing the continuous traffic network, existence of the different types of housing, the existence and maintenance of traditional structures’ reinforcement, the existence of open green spaces and parking lots, public transportation, security in urban contexts, mixed uses and attention to the walkability  category were selected as the new urbanism criteria. Data was analyzed using “Expert choice” software, “AHP” method and sensitivity analysis. Findings showed that on the basis of new urbanism criteria, zone 1 obtained most of the points with the final weight of 0.441, and therefore has higher priority, compared to other zones of Ilām city. Zone's 2 and 3 were the next priorities, with weights 0/326 and 0/147, respectively and zone 4 with final weight of 0/085 has the fourth priority.}, keywords = {New urbanism,Ilām City,AHP}, title_fa = {تحلیل تطبیقی مناطق شهر ایلام از منظر نوشهرگرایان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبیAHP}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با­ هدف تحلیل تطبیقی مناطق شهر ایلام از منظر نوشهرگرایان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر میزان و درجه کنترل متغیرها میدانی، از لحاظ نحوه نظارت بر داده ها جزء پژوهش­های توصیفی و از میان روشهای توصیفی از پیمایش بهره برده است. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از طریق مصاحبه ساختارمند با استفاده از پرسشنامه 9 ارزشی توماس ال ساعتی جمع آوری شده است. جامعه هدف را در این پژوهش کارشناسان و متخصصین در بخش مدیریت و برنامه­ریزی شهری در شهر ایلام تشکیل داد که نهایتاً 12 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. معیارها با استفاده از مرور منابع بدست آمد. بر این اساس معیارهای افزایش تراکم در بافت، رعایت شبکه ترافیکی پیوسته، وجود گونه­های مختلف مسکن، وجود و حفظ تقویت ساختارهای سنتی، وجود فضاهای باز سبز و توقف­گاه، حمل و نقل عمومی، امنیت در بافت­های شهری، کاربری­های مختلط و توجه به مقوله پیاده­مداری به عنوان معیارهای نوشهرگرایی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار Expert choice ، روشAHP و آنالیز حساسیت انجام گرفت. یافته­ها نشان داد که، بر اساس معیارهای نوشهرگرایی منطقه  1 با وزن نهایی(441/0) بیشترین امتیاز را به دست آورده، در نتیجه نسبت به مناطق دیگر شهر ایلام ارجحیت بالاتری دارد. مناطق 2 و 3 به ترتیب با وزن­های (326/0) و (147/0) در اولویت­های بعدی قرار می­گیرند ومنطقه 4 با وزن نهایی (085/0)در اولویت چهارم قرار گرفت.}, keywords_fa = {''نوشهرگرایی'','' شهر ایلام'',''AHP''}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3551.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3551_c456cfed896f50d02aa3aba05eb4bcaa.pdf} } @article { author = {Ghorbani, Rasoul and Rasuolzade, Zahra}, title = {Feasibility Study of the Increase in Building Density With Regard To the Passages’ Network Capacity: Case Study of Bahār District of Tabriz City}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {95-109}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.11842.1149}, abstract = {In the current century, the escalation of issues such as population growth, urbanization, people's demand for housing or work in a particular place, and the prevention of urban expansion, ... are among the factors that have highlighted the increase in building density in cities. Therefore, this process must be progressively accomplished, so that the infrastructures necessary for this process could be provided in parallel. However, the determination of the density in Tabriz metropolis, has been done regardless of the infrastructure of transit network, so that this has failed to meet the population's traffic needs and heavy traffic in this metropolis. In this study, the feasibility of increase in the density of building with respect to the passages’ network acceptance capacity of Tabriz metropolis has been investigated in Bahār neighborhood of this city. To achieve this goal, the identification and determination of the points of the passages’ network which face with shortages or surplus capacities have been dealt with, by estimating the volume of traffic in each passage of the study area, to determine areas with excess density and areas with potential of increasing density, at the scope of the study. Data of this research have been collected using field studies and to analyze these data, AIMSUN and ARCGIS software have been used. The results showed that the main passages in the study area have a traffic problem, so that the volume of transit traffic through the study area by itself puts the passage level at the threshold of C level (desirable urban service level). Also, the production traffic load alone and apart from transit traffic load provides a level C service, since it is not possible to separate transit and production traffic in the short term without developing arterial network and modifying the passages’ network around the neighborhood. Therefore, the Bahār neighborhood has been saturated, considering the passage reception capacity and does not have the capability to increase the building density.}, keywords = {: Building Density,Passages’ Network,Level of Passages’Service,AIMSUN,Bahār Neighborhood}, title_fa = {امکان‏سنجی افزایش تراکم ساختمانی با توجه به ظرفیت شبکه معابر مطالعه موردی: محله بهار کلان شهر تبریز}, abstract_fa = {در قرن حاضر تشدید مسائلی از قبیل افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، تقاضای مردم برای سکونت و یا کار در محل خاص و جلوگیری از گسترش شهرها و... جز عواملی محسوب می­شوند که افزایش تراکم ساختمانی در شهرها را مورد تاکید قرار داده­اند. لذا این روند بایستی به صورت تدریجی صورت پذیرد تا به موازات آن زیرساخت­های لازم برای این امر مهیا گردد. اما در کلان‌شهر تبریز تعیین تراکم بدون توجه به زیر­ساخت­های شبکه معابر صورت پذیرفته است به‌گونه‌ای که این مسئله موجب عدم پاسخگویی نیازهای ترددی جمعیت و وجود ترافیک سنگین در این کلان‌شهر شده است. در این پژوهش، امکان­سنجی افزایش تراکم ساختمانی با توجه به ظرفیت پذیرش شبکه معابر در محله بهار کلان‌شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. برای رسیدن به این هدف با برآورد حجم ترافیک در هر یک از معابر محدوده مورد مطالعه، به شناسایی و تعیین نقاطی از شبکه معابر که با کمبود یا مازاد ظرفیت قابل پذیرش روبرو هستند، پرداخته‌شده است تا نواحی دارای مازاد تراکم و نواحی دارای پتانسیل افزایش تراکم در محدوده مورد مطالعه مشخص گردد. داده­های این پژوهش با استفاده از مطالعات میدانی جمع‌آوری‌شده و جهت تجزیه و تحلیل این داده­ها نیز از نرم­افزارهای AIMSUN و ARCGIS استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش در وضعیت موجود، معابر اصلی محدوده مورد مطالعه دارای مشکل ترافیکی می­باشند، به‌طوری که حجم ترافیک عبوری در محدوده مورد مطالعه، به‌تنهایی سطح سرویس معابر را در آستانه سطح سرویس C (سطح سرویس مطلوب شهری) قرار می­دهد. بار ترافیک تولیدی نیز به‌تنهایی و جدای از بار ترافیک عبوری سطح سرویس C را تأمین می­کند از آنجایی که تفکیک ترافیک عبوری و تولیدی در کوتاه‌مدت و بدون توسعه شبکه شریانی و اصلاح شبکه معابر اطراف محله امکان­پذیر نیست. لذا محله بهار از نظر ظرفیت پذیرش معابر اشباع‌شده و قابلیت افزایش تراکم ساختمانی را ندارد.}, keywords_fa = {تراکم ساختمانی,شبکه معابر,سطح سرویس معابر,AIMSUN,محله بهار}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3284.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3284_77c17d59fcede4fbb0c4cd8e9f5ce6d2.pdf} }