@article { author = {Parizadi, Taher and Moradi, Mahdi}, title = {Evaluation of the pedestrian-friendly projects (Case study of sidewalks)}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {51-65}, year = {2019}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2019.10385.1086}, abstract = {The importance of the pedestrian areas has diminished with the dominance of modernism and the overwhelming adaptation of the design of the city, commensurate with the ride and as the time passed, the pedestrians lost their status and priority in the urban spaces. Also, zoning policies and the separation of the urban functions and uses during modern urbanization have led to the loss of dynamism and life of the cities. The purpose of this study was to evaluate and understand the challenges and issues of the pedestrian construction projects before, during and after their implementation in Shohadā Blvd. (Qhiyām square to Shohadā Square) of Boroujerd city. According to the research objectives, it was applied, and according to the research method, it was a descriptive-analytic study. The research data were both qualitative and quantitative which were collected using the questionnaire and they were analyzed using the Pearson's Chi-squareTest. Findings indicated that the lack of unified, independent and centralized management, ambiguity and uncertainty among the urban managers regarding the necessity and importance of the adaptation of information system for the timely informing the residents and users or neglecting the local participation, are the most important challenges facing the adaptation projects before their implementation. The problems caused by daily business activities, especially pedestrian traffic with multiple stops during the implementation of the project and the lack of staff or any person responsible for the maintenance of the equipment are the most important challenging components while and after the implementation of the projects.}, keywords = {Urban Street,Adaptation,Sidewalks,Healthy City,Borujerd City}, title_fa = {ارزیابی پروژه‌های روانسازی حرکت پیاده (مورد پژوهش: پیاده‌روها)}, abstract_fa = {با حاکمیتتفکرمدرنیسم و غلبه انطباق الگوی طراحی شهرمتناسبباحرکت سواره ، اهمیتفضاهایپیادهکاستهشدوبهمرورزمان افرادپیاده،جایگاهواولویتخودرادرفضاهایشهریازدستدادند. ازسویدیگر،سیاست‌هایمنطقه‌بندیوتفکیکعملکردهاوکاربری‌هایشهریدردورانشهرسازیمدرن منجربه ازدسترفتنپویاییوحیات شهرهاشدند هدف پژوهش حاضر؛ ارزیابی و شناخت چالش‌ها و مسائل پروژه های عمرانی مناسب‌سازی پیاده روها  قبل، حین و پس از اجرا در محور بلوار شهدای (میدان قیام تا میدان شهدا) شهر بروجرد است. این پژوهش از منظر اهداف؛ شناختی و از منظر روش تحقیق؛ توصیفی- تحلیلی است نوعیت داده‌ها کیفی کمی شده، و با بهره‌گیری از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده و با استفاده از آزمون‌ آماری خی‌دو پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند؛ یافته‌ها حاکی از آن است که فقدان مدیریت واحد، مستقل و متمرکز، ابهام و تردید مدیران شهری نسبت به ضرورت و اهمیت مناسب‌سازی و نارسایی نظام اطلاع‌رسانی به موقع به ساکنان و کاربران یا بی‌توجهی به مشارکت محلی، مهم‌ترین چالش‌های فراروی پروژه‌های مناسب‌سازی قبل از اجرا است. مشکلات ناشی از فعالیت روزمره کسبه  به‌ویژه تردد عابران توأم با توقف‌های متعدد، در حین اجرای پروژه و نبود ستاد یا متولی مراقبت و نگهداری به ترتیب مهم‌ترین مؤلفه‌های چالش‌زا در زمان اجرا و پس از آن می‌باشند.}, keywords_fa = {خیابان شهری,مناسب‌سازی,پیاده‌رو,شهر سالم,شهر بروجرد}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3285.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_3285_425b1c8a71db178e212686bf85050ac3.pdf} }