@article { author = {Akbari, Mohsen and Esmaeilpour, Reza and Razavi Chomachaie, Hamed and Hataminejad, Mohammad}, title = {Creating Cultural Tourism Loyalty: The Effect of the City`s Lasting Experience, Cultural Connection and Tourist Participation in Masouleh}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {5}, number = {2}, pages = {113-132}, year = {2021}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2020.13945.1257}, abstract = {Background: Tourist loyalty to tourist cities such as Masouleh can have many benefits. For example, the consumption of goods and services produced by residents of tourist cities, job creation in tourism-related service industries such as restaurants, transportation, hotels, etc. can be examples of these benefits. Objectives: The purpose of this study was to evaluate the creation of loyalty in cultural tourism using sustainable experience, cultural communication and tourist participation. Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population of this study consists of tourists in Masouleh and natives of Guilan province. Due to the nature of the community, SPSS Sample Power software was used to determine the optimal sample size, of which 431 people were considered as a sample. Necessary data were collected using a questionnaire with a range of 5 options (strongly disagree to strongly agree) and to analyze the data from SPSS and Smart PLS 3 software and structural equation modeling (SEM) with partial least squares method to examine the conceptual pattern of the research. The present research model is divided into two levels; the measurement model (reliability, factor loading, convergent validity and divergent validity) and the structural model (coefficient of determination, coefficient of predictive power, t-statistic) are fitted and then the research hypotheses are tested. Results: According to the results of data analysis, six hypotheses were confirmed and one hypothesis was rejected; Testing the hypotheses showed that tourist participation affects the variables of cultural communication and the tourist's lasting experience. The variable of cultural connection affects the lasting experience of the tourist. Also, the cultural relationship variable plays a mediating role between the relationship between tourist participation and the tourist's lasting experience. The lasting experience of the tourist also affects the variables of intention to travel again and intention to recommend to others; But the effect of being indigenous or non-indigenous did not make a difference on the research results. After quantitative analysis of the model, the researchers analyzed the model results in two consecutive sessions in the form of a focus group with the presence of eight tourists from Masouleh. When tourists have participated in cultural activities, this participation has enabled them to establish a close relationship with the tourist destination and their hosts. Conclusion: "Tourist participation" explained 83% of the changes in "cultural communication" and the effectiveness of this effect was confirmed at a significance level of 99.9%. "Tourist participation" explained 64% of the changes in "sustainable tourist experience" and its effect was confirmed at a significance level of 99.9%. "Cultural relevance" explains 20% of the changes in the "sustainable tourist experience", in addition this impact has also been confirmed at the 99.9% confidence level. "Sustainable tourist experience" explained 76% of the changes of "intention to travel again" and 73% of changes of "intention to advise others" and this effect was confirmed at 99% confidence level.}, keywords = {Tourist participation,Cultural communication,tourist lasting experience,Intention to travel again,Intention to recommend to others,Masouleh City,Guilan Province}, title_fa = {ایجاد وفاداری گردشگری فرهنگی: تأثیر تجربه ماندگار شهر، ارتباط فرهنگی و مشارکت گردشگران شهر ماسوله}, abstract_fa = {بیان مسئله: وفاداری گردشگران برای شهرهای توریستی ازجمله ماسوله می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. مثلاً مصرف کالاها و خدمات تولید شده به وسیله ساکنین شهرهای توریستی، اشتغال‌زایی در صنایع خدماتی مرتبط با گردشگری مانند رستوران، حمل‌ونقل، هتل‌ها و ... می‌تواند نمونه‌ای از این مزایا به شمار آید. هدف: هدف این تحقیق ارزیابی ایجاد وفاداری در گردشگری فرهنگی با استفاده از تجربه ماندگار، ارتباط فرهنگی و مشارکت گردشگر بود. روش:تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق از گردشگران شهر ماسوله و بومیان استان گیلان تشکیل گردیده است. با توجه به ماهیت جامعه از نرم‌افزار Spss Sample Power جهت تعیین حجم نمونه بهینه استفاده شد که 431 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. داده‌های لازم با استفاده از پرسشنامه و دارای طیف 5 گزینه‌ای (کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم) جمع‌آوری گردیده و جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و Smart PLS 3 و فن مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی برای بررسی الگو مفهومی پژوهش بهره گرفته شده است. مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. مدل پژوهش حاضر در دو سطح؛ مدل اندازه­گیری (پایایی، بار عاملی، روایی همگرا و روایی واگرا) و مدل ساختاری (ضریب تعیین، ضریب قدرت پیش‌بینی، آماره t) مورد برازش قرارگرفته و سپس فرضیه­های پژوهش آزمون می­شوند. یافته‌ها: طبق نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها شش فرضیه تائید و یک فرضیه رد شدند؛ یعنی آزمون فرضیه‌ها نشان داد که مشارکت گردشگر بر متغیرهای ارتباط فرهنگی و تجربه ماندگار گردشگر تأثیرگذار است. متغیر ارتباط فرهنگی بر تجربه ماندگار گردشگر تأثیرگذار است. همچنین متغیر ارتباط فرهنگی نقش میانجی را در بین رابطه مشارکت گردشگر و تجربه ماندگار گردشگر بر عهده دارد. تجربه ماندگار گردشگر نیز بر متغیرهای قصد سفر مجدد و قصد توصیه به دیگران تأثیرگذار است؛ اما تأثیر بومی بودن و یا غیربومی بودن تفاوتی را بر نتایج تحقیق ایجاد نکرد. بعد از انجام تحلیل مدل به صورت کمی، محققان طی دو جلسه متوالی در قالب گروه کانون با حضور هشت نفر از گردشگران ماسوله، به تحلیل نتایج مدل پرداختند. گردشگران زمانی که در کارهای فرهنگی مشارکت داشته‌اند، این مشارکت باعث شده است که آن‌ها بتوانند ارتباطی نزدیک با مکان گردشگری و مجریان آن‌ها برقرار کنند. نتیجه ­گیری: «مشارکت گردشگر» 83 درصد از تغییرات «ارتباط فرهنگی» را تبیین نموده و تأثیرگذاری این اثر در سطح معناداری 9/99 درصد مورد تائید قرار گرفت. «مشارکت گردشگر» 64 درصد از تغییرات «تجربه ماندگار گردشگر» را تبیین نموده و تأثیر آن در سطح معناداری 9/99 درصدی مورد تائید قرار گرفت. «ارتباط فرهنگی» 20 درصد از تغییرات «تجربه ماندگار گردشگر» را تبیین می‌نماید، ضمن آنکه این تأثیرگذاری نیز در سطح اطمینان 9/99 درصد مورد تائید قرارگرفته است. «تجربه ماندگار گردشگر» 76 درصد از تغییرات «قصد سفر مجدد» و 73 درصد از تغییرات «قصد توصیه به دیگران» را تبیین نموده و این اثر نیز در سطح اطمینان 99 درصد مورد تائید قرار گرفت.}, keywords_fa = {مشارکت گردشگر,ارتباط فرهنگی,تجربه ماندگار گردشگر,قصد سفر مجدد,قصد توصیه به دیگران,شهر ماسوله,استان گیلان}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_4147.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_4147_09d3c552c8a4096684e153eac8317f87.pdf} }