@article { author = {Azizi, Mohammad Mehdi and Gholiplour, Mastooreh}, title = {Content Analysis of Iranian Ph.D. Theses on Urban Planning with Emphasis on the Relationship between Knowledge and Research}, journal = {Urban Planning Knowledge}, volume = {5}, number = {3}, pages = {1-20}, year = {2021}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2645-5412}, eissn = {2645-5412}, doi = {10.22124/upk.2021.18113.1586}, abstract = {Background: A Review of the criticisms made about Iran's urban planning indicates significant points regarding the quality of professional planning activities, research outputs and its knowledge production system. It is supposed that current knowledge, research and profession defections and shortcomings that each experience individually are the result of a general flaw in the relationship between all of them. Establishing PhD planning courses in various world universities have a significant history and its research outcomes have been trying to enrich planning knowledge base. Iranian PhD Urban Planning courses began in 1968 at the University of Tehran. Since 2009, Shahid Beheshti and Tarbiat Modarres universities, then other universities have joined this movement. However, the question is how the content of the knowledge-research relationship is defined in Iranian urban planning and to improve the knowledge of Iranian urban planning, what content should Ph.D. theses cover?Objectives: This study aims to find out what effect the content of PhD Urban Planning theses in Iranian urban planning knowledge in these years and the role they should play in the coming years.Methodology: This article is a fundamental research type and the research method is based on qualitative content analysis. Therefore, 461 English PhD Urban Planning theses, 20199 English articles, 5199 Persian articles and 123 Persian PhD Urban Planning Theses were analyzed as study samples.Results: The study showed that the categories of philosophy and theories have been the first priority in both knowledge of urban planning and research of the world as well as in Iran.Conclusion: Comparing the relationship between Iranian and global knowledge-research, indicates that the PhD researchers can determine three goals to choose the subject of their theses. These goals include: enriching Iranian urban planning knowledge, take a step in the direction of global urban planning knowledge or considering a combination of these two goals. Based on the selection of each of these goals, a list of thematic priorities is proposed for PhD researchers.}, keywords = {PhD Theses,Urban Planning Research,Urban Planning Knowledge,Qualitative Content Analysis}, title_fa = {تحلیل محتوای رساله های دکتری شهرسازی ایران با تأکید بر رابطه دانش و پژوهش}, abstract_fa = {بیان مسئله: مروری بر نقدهای صورت گرفته درباره­ ی شهرسازی ایران، نکات قابل ­توجهی را در رابطه باکیفیت فعالیت­های حرفه ­ای شهرسازی، خروجی­ های پژوهشی و سیستم تولید دانش آن نشان می‌دهد. نقص­ها و کاستی­ هایی که هر یک به‌صورت مجزا تجربه می­کنند، حاصل یک نقص کلی در ارتباط میان آن­ها است. برگزاری دوره­ های دکتری شهرسازی در دانشگاه­ های مختلف جهان از سابقه قابل ­توجهی برخوردار است و ماحصل پژوهشی آن تلاش در غنی ساختن پایه­ ی دانش این رشته دارد. دوره ­ی دکتری شهرسازی در ایران از سال 1347 در دانشگاه تهران آغاز شد و از سال 1388 دانشگاه ­های شهید بهشتی و تربیت مدرس و پس‌ از آن دانشگاه­ های دیگر به این جریان پیوستند. اما سؤال این است که محتوای رابطه­ ی دانش-پژوهش در شهرسازی ایران چگونه تعریف می­شود و برای بهبود دانش شهرسازی ایران، رساله­ های دکتری چه حیطه ­ی محتوایی را می­ بایست پوشش دهند؟هدف: این پژوهش تلاش دارد تا دریابد رساله ­های دکتری در این سال­ها چه تأثیر محتوایی در دانش شهرسازی ایران داشته و در سال­های آتی چه نقشی را می­بایست ایفا کنند.روش: با نوع پژوهش حاضر بنیادی بوده و روش تحقیق آن تحلیل محتوای کیفی است. نمونه­ های موردمطالعه در این تحقیق تعداد 461 رساله­ ی دکتری شهرسازی جهانی و 123 رساله­ ی شهرسازی دانشگاه‌های سطح یک کشور بوده است.یافته‌ها: مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که مقوله­ ی فلسفه و نظریه ­ها اولویت اول در دانش و پژوهش داخلی و جهانی در دوران معاصر بوده است.نتیجه ­گیری: درنتیجه‌ی مقایسه رابطه­ ی دانش-پژوهش داخلی و جهانی از خلال مطالعات صورت گرفته در این مقاله، می­توان گفت که پژوهشگر دوره دکتری برای تعیین موضوع رساله خود می­تواند سه هدف را دنبال کند. در پی غنی ساختن دانش شهرسازی ایران برآید؛ در راستای دانش شهرسازی جهانی گام بردارد یا تلفیقی از این دو هدف را مدنظر قرار دهد. مبتنی بر انتخاب هر یک از این اهداف، لیستی از اولویت­های موضوعی برای پژوهشگران دوره دکتری پیشنهادشده است.}, keywords_fa = {رساله‌های دکتری,پژوهش شهرسازی,دانش شهرسازی,تحلیل‌محتوای کیفی}, url = {https://upk.guilan.ac.ir/article_4680.html}, eprint = {https://upk.guilan.ac.ir/article_4680_96333aaf925c09a7fec59f9c42059e1a.pdf} }