TY - JOUR ID - 3636 TI - بهسازی منظر حاشیه بزرگراه های درون شهری (موردپژوهی: بلوار چمران شیراز) JO - دانش شهرسازی JA - UPK LA - fa SN - AU - برازجانی, مهسا AU - خراسانی زاده, محسن AU - نوروزیان ملکی, سعید AD - کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار گروه معماری منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 3 IS - 2 SP - 99 EP - 114 KW - منظر روزانه KW - بهسازی منظر KW - بلوار چمران شیراز KW - ایمنی KW - ادراکات بصری DO - 10.22124/upk.2019.13723.1231 N2 - بزرگراه­ها از زیرساخت­های خطی هستند که ساختار، عملکردها و منابع محیطی یک قلمرو را تغییر می­دهند، در حالی که عنصر مهمی را در منظر روزانه مخاطبان تشکیل می­دهند. امروزه افزایش سفرهای درون شهری، بدون تلفیق یا همجواری مسالمت­آمیز با عناصر محیط طبیعی، فشارهای حاصل از زندگی شهری را تشدید کرده است. از آنجا که مخاطب، منظر و مسیر مجاور بزرگراه را نظاره‌گر است، بایستی در کنار جنبه­های زیبایی­شناختی، مؤلفه‌های ایمنی و امنیت هم در نظر گرفته شود. در این پژوهش، بهسازی منظر حاشیه بزرگراه چمران شیراز مورد توجه قرار گرفته است تا پس از شناخت معضلات، به ارائه راه­کارهایی برای ایجاد مسیرهای ممتد پیاده­روی که دارای جنبه تفریحی و تفرجی و منطبق با باغ­های موجود در سایت و متناسب با فرهنگ منطقه باشد، پرداخته شود. توجه به محور سبز حرکتی پیاده، ایمنی، خوانایی، پیوستگی، ساماندهی فضاهای فراغتی- فرهنگی هم­پیوند با فضاهای سبز و باز و ارتقای آسایش اقلیمی و بهره‌مندی بصری کاربران با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و ادراکات انسان موردتأکید قرار گرفته است. در این راستا، ابتدا مؤلفه­های مؤثر در بهسازی منظر، از منابع متعدد استخراج و دسته‌بندی شده است و سپس به کمک روش دلفی و انجام مصاحبه‌های نیمه­ساختار یافته با متخصصان، میزان تأثیر عوامل استخراج‌شده، ارزیابی و اولویت‌بندی شد. سپس در راستای سنجش وضع موجود و اولویت­بندی ترجیحات استفاده­کنندگان، شهروندان شیراز به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شده و در قالب پرسشنامه بسته مورد نظرسنجی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ها به وسیله نرم­افزار SPSS انجام شده است. یافته‌ها نشان داد تنوع در پوشش گیاهی اطراف مسیر پیاده، در نظرگرفتن فعالیت‌های مشارکتی (میانگین = 88/3)، در نظر گرفتن خوانایی راه، تنوع در نورپردازی و ایجاد سکانس‌های متوالی و منقطع (میانگین = 61/3) از اولویت‌های استفاده­کنندگان منظر اطراف بزرگراه بوده است. UR - https://upk.guilan.ac.ir/article_3636.html L1 - https://upk.guilan.ac.ir/article_3636_886e4f4a3df9818974d7bc4317868486.pdf ER -