TY - JOUR ID - 4680 TI - تحلیل محتوای رساله های دکتری شهرسازی ایران با تأکید بر رابطه دانش و پژوهش JO - دانش شهرسازی JA - UPK LA - fa SN - AU - عزیزی, محمد مهدی AU - قلیپور, مستوره AD - استاد، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 5 IS - 3 SP - 1 EP - 20 KW - رساله‌های دکتری KW - پژوهش شهرسازی KW - دانش شهرسازی KW - تحلیل‌محتوای کیفی DO - 10.22124/upk.2021.18113.1586 N2 - بیان مسئله: مروری بر نقدهای صورت گرفته درباره­ ی شهرسازی ایران، نکات قابل ­توجهی را در رابطه باکیفیت فعالیت­های حرفه ­ای شهرسازی، خروجی­ های پژوهشی و سیستم تولید دانش آن نشان می‌دهد. نقص­ها و کاستی­ هایی که هر یک به‌صورت مجزا تجربه می­کنند، حاصل یک نقص کلی در ارتباط میان آن­ها است. برگزاری دوره­ های دکتری شهرسازی در دانشگاه­ های مختلف جهان از سابقه قابل ­توجهی برخوردار است و ماحصل پژوهشی آن تلاش در غنی ساختن پایه­ ی دانش این رشته دارد. دوره ­ی دکتری شهرسازی در ایران از سال 1347 در دانشگاه تهران آغاز شد و از سال 1388 دانشگاه ­های شهید بهشتی و تربیت مدرس و پس‌ از آن دانشگاه­ های دیگر به این جریان پیوستند. اما سؤال این است که محتوای رابطه­ ی دانش-پژوهش در شهرسازی ایران چگونه تعریف می­شود و برای بهبود دانش شهرسازی ایران، رساله­ های دکتری چه حیطه ­ی محتوایی را می­ بایست پوشش دهند؟هدف: این پژوهش تلاش دارد تا دریابد رساله ­های دکتری در این سال­ها چه تأثیر محتوایی در دانش شهرسازی ایران داشته و در سال­های آتی چه نقشی را می­بایست ایفا کنند.روش: با نوع پژوهش حاضر بنیادی بوده و روش تحقیق آن تحلیل محتوای کیفی است. نمونه­ های موردمطالعه در این تحقیق تعداد 461 رساله­ ی دکتری شهرسازی جهانی و 123 رساله­ ی شهرسازی دانشگاه‌های سطح یک کشور بوده است.یافته‌ها: مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که مقوله­ ی فلسفه و نظریه ­ها اولویت اول در دانش و پژوهش داخلی و جهانی در دوران معاصر بوده است.نتیجه ­گیری: درنتیجه‌ی مقایسه رابطه­ ی دانش-پژوهش داخلی و جهانی از خلال مطالعات صورت گرفته در این مقاله، می­توان گفت که پژوهشگر دوره دکتری برای تعیین موضوع رساله خود می­تواند سه هدف را دنبال کند. در پی غنی ساختن دانش شهرسازی ایران برآید؛ در راستای دانش شهرسازی جهانی گام بردارد یا تلفیقی از این دو هدف را مدنظر قرار دهد. مبتنی بر انتخاب هر یک از این اهداف، لیستی از اولویت­های موضوعی برای پژوهشگران دوره دکتری پیشنهادشده است. UR - https://upk.guilan.ac.ir/article_4680.html L1 - https://upk.guilan.ac.ir/article_4680_96333aaf925c09a7fec59f9c42059e1a.pdf ER -