ایجاد وفاداری گردشگری فرهنگی: تأثیر تجربه ماندگار شهر، ارتباط فرهنگی و مشارکت گردشگران شهر ماسوله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، مؤسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران

3 دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

بیان مسئله: وفاداری گردشگران برای شهرهای توریستی ازجمله ماسوله می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. مثلاً مصرف کالاها و خدمات تولید شده به وسیله ساکنین شهرهای توریستی، اشتغال‌زایی در صنایع خدماتی مرتبط با گردشگری مانند رستوران، حمل‌ونقل، هتل‌ها و ... می‌تواند نمونه‌ای از این مزایا به شمار آید.
هدف: هدف این تحقیق ارزیابی ایجاد وفاداری در گردشگری فرهنگی با استفاده از تجربه ماندگار، ارتباط فرهنگی و مشارکت گردشگر بود.
روش:تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق از گردشگران شهر ماسوله و بومیان استان گیلان تشکیل گردیده است. با توجه به ماهیت جامعه از نرم‌افزار Spss Sample Power جهت تعیین حجم نمونه بهینه استفاده شد که 431 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. داده‌های لازم با استفاده از پرسشنامه و دارای طیف 5 گزینه‌ای (کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم) جمع‌آوری گردیده و جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و Smart PLS 3 و فن مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی برای بررسی الگو مفهومی پژوهش بهره گرفته شده است. مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. مدل پژوهش حاضر در دو سطح؛ مدل اندازه­گیری (پایایی، بار عاملی، روایی همگرا و روایی واگرا) و مدل ساختاری (ضریب تعیین، ضریب قدرت پیش‌بینی، آماره t) مورد برازش قرارگرفته و سپس فرضیه­های پژوهش آزمون می­شوند.
یافته‌ها: طبق نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها شش فرضیه تائید و یک فرضیه رد شدند؛ یعنی آزمون فرضیه‌ها نشان داد که مشارکت گردشگر بر متغیرهای ارتباط فرهنگی و تجربه ماندگار گردشگر تأثیرگذار است. متغیر ارتباط فرهنگی بر تجربه ماندگار گردشگر تأثیرگذار است. همچنین متغیر ارتباط فرهنگی نقش میانجی را در بین رابطه مشارکت گردشگر و تجربه ماندگار گردشگر بر عهده دارد. تجربه ماندگار گردشگر نیز بر متغیرهای قصد سفر مجدد و قصد توصیه به دیگران تأثیرگذار است؛ اما تأثیر بومی بودن و یا غیربومی بودن تفاوتی را بر نتایج تحقیق ایجاد نکرد. بعد از انجام تحلیل مدل به صورت کمی، محققان طی دو جلسه متوالی در قالب گروه کانون با حضور هشت نفر از گردشگران ماسوله، به تحلیل نتایج مدل پرداختند. گردشگران زمانی که در کارهای فرهنگی مشارکت داشته‌اند، این مشارکت باعث شده است که آن‌ها بتوانند ارتباطی نزدیک با مکان گردشگری و مجریان آن‌ها برقرار کنند.
نتیجه ­گیری: «مشارکت گردشگر» 83 درصد از تغییرات «ارتباط فرهنگی» را تبیین نموده و تأثیرگذاری این اثر در سطح معناداری 9/99 درصد مورد تائید قرار گرفت. «مشارکت گردشگر» 64 درصد از تغییرات «تجربه ماندگار گردشگر» را تبیین نموده و تأثیر آن در سطح معناداری 9/99 درصدی مورد تائید قرار گرفت. «ارتباط فرهنگی» 20 درصد از تغییرات «تجربه ماندگار گردشگر» را تبیین می‌نماید، ضمن آنکه این تأثیرگذاری نیز در سطح اطمینان 9/99 درصد مورد تائید قرارگرفته است. «تجربه ماندگار گردشگر» 76 درصد از تغییرات «قصد سفر مجدد» و 73 درصد از تغییرات «قصد توصیه به دیگران» را تبیین نموده و این اثر نیز در سطح اطمینان 99 درصد مورد تائید قرار گرفت.

تازه های تحقیق

  • در اقتصاد جهانی گردشگران بقای مناطق گردشگری را رقم می‌زنند، کشورها دیگر نمی‌توانند نسبت به انتظارات و خواسته‌ها و نگرش گردشگران داخلی و خارجی خود بی‌تفاوت باشند و بایستی همه فعالیت‌ها و توانمندی‌های خود را صرف ایجاد رضایت، تجربه مثبت و احساس خوشایند نمایند.
  • گردشگران زمانی که در کارهای فرهنگی مشارکت داشته‌اند، این مشارکت باعث شده است که آن‌ها بتوانند ارتباطی ‏نزدیک با مکان گردشگری و مجریان آن‌ها برقرار کنند.‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Creating Cultural Tourism Loyalty: The Effect of the City`s Lasting Experience, Cultural Connection and Tourist Participation in Masouleh

نویسندگان [English]

  • Mohsen Akbari 1
  • Reza Esmaeilpour 1
  • Hamed Razavi Chomachaie 2
  • Mohammad Hataminejad 3
1 Associate Professor, University of Guilan, Rasht, Iran
2 MSc Student in Strategic Management, Rahbord Shomal University, Rasht, Iran
3 PHD Student in Business policy, Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Background: Tourist loyalty to tourist cities such as Masouleh can have many benefits. For example, the consumption of goods and services produced by residents of tourist cities, job creation in tourism-related service industries such as restaurants, transportation, hotels, etc. can be examples of these benefits.
Objectives: The purpose of this study was to evaluate the creation of loyalty in cultural tourism using sustainable experience, cultural communication and tourist participation.
Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population of this study consists of tourists in Masouleh and natives of Guilan province. Due to the nature of the community, SPSS Sample Power software was used to determine the optimal sample size, of which 431 people were considered as a sample. Necessary data were collected using a questionnaire with a range of 5 options (strongly disagree to strongly agree) and to analyze the data from SPSS and Smart PLS 3 software and structural equation modeling (SEM) with partial least squares method to examine the conceptual pattern of the research. The present research model is divided into two levels; the measurement model (reliability, factor loading, convergent validity and divergent validity) and the structural model (coefficient of determination, coefficient of predictive power, t-statistic) are fitted and then the research hypotheses are tested.
Results: According to the results of data analysis, six hypotheses were confirmed and one hypothesis was rejected; Testing the hypotheses showed that tourist participation affects the variables of cultural communication and the tourist's lasting experience. The variable of cultural connection affects the lasting experience of the tourist. Also, the cultural relationship variable plays a mediating role between the relationship between tourist participation and the tourist's lasting experience. The lasting experience of the tourist also affects the variables of intention to travel again and intention to recommend to others; But the effect of being indigenous or non-indigenous did not make a difference on the research results. After quantitative analysis of the model, the researchers analyzed the model results in two consecutive sessions in the form of a focus group with the presence of eight tourists from Masouleh. When tourists have participated in cultural activities, this participation has enabled them to establish a close relationship with the tourist destination and their hosts.
Conclusion: "Tourist participation" explained 83% of the changes in "cultural communication" and the effectiveness of this effect was confirmed at a significance level of 99.9%. "Tourist participation" explained 64% of the changes in "sustainable tourist experience" and its effect was confirmed at a significance level of 99.9%. "Cultural relevance" explains 20% of the changes in the "sustainable tourist experience", in addition this impact has also been confirmed at the 99.9% confidence level. "Sustainable tourist experience" explained 76% of the changes of "intention to travel again" and 73% of changes of "intention to advise others" and this effect was confirmed at 99% confidence level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourist participation
  • Cultural communication
  • tourist lasting experience
  • Intention to travel again
  • Intention to recommend to others
  • Masouleh City
  • Guilan Province
اردلان، مصطفی، خادمی، مهدی و رسولی قهرودی، مهدی. (1395). کیفیت خدمات الکترونیک و نیات رفتاری: تحلیل نقش میانجی اعتماد مشتریان و ارزش ادراک شده. فرایند مدیریت و توسعه، 29(2)، 3-24.
آقازاده، هاشم، قلی پور، رحمت‌الله و بخشی زاده، الهه. (1392). بررسی تأثیر شخصیت برند بر قصد خرید مجدد از طریق ارزش ادراک شده و وفاداری برند (مورد مطالعه: بیمه‌گذاران عمر شرکت بیمه سامان). تحقیقات بازاریابی نوین، 3(4)، 1-22.
انصاری، آذرنوش و اسدی، علی. (1395). ارزیابی وفاداری گردشگر به مقصد با رویکرد داده‌کاوی گردشگران داخلی شهر اصفهان. مطالعات مدیریت گردشگری، 11(35)، 85-106.
برات دستجردی، مریم. (1395). مطالعه تأثیر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری بر قصد بازدید مجدد (مطالعه موردی: گردشگران ورزشی شهر اصفهان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب.
بصیر، لیلا، رحیم نیا، فریبرز و پور سلیمی، مجتبی. (1394). تأثیر نوآوری در خدمات رفتاری مشتریان به واسطه بازاریابی حسی (مورد مطالعه: هتل‌های پنج ستاره شهر مشهد). تحقیقات بازاریابی نوین، 6(21)، 19-36.
پوراحمد، احمد، حسینی، علی، اروجی، حسن و علیزاده، محمد. (1392). «اولویت سنجش راهبردهای توسعة گردشگری فرهنگی در منطقۀ الموت قزوین». پژوهش‌های انسانی، 45(3)، 1-17.
جمشیدی، محمدحسین، سلطانی نژاد، احمد و بیات، جلیل. (1395). نقش ارتباطات میان فرهنگی در تصمیم کشورها به تنش‌زدایی. پژوهش‌های روابط بین‌الملل، 1(22)، 35-57.
حسین زاده دلیر، کریم، قربانی گلزاری، سپیده و قربانی گلزاری، سحر. (1395). بررسی و شناخت قابلیت‌های توسعه پایدار گردشگری شهر تبریز با استفاده از مدلSWOT. فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 5(19)، 19-40.
حسین زاده شهری، معصومه و خسروی، مریم. (1392). تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد حمایت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه: فروشگاه هایپراستار). مدیریت بازرگانی، 5(3)، 39-56.
حسینی کلکوه، سید عادل و حبیبی، روزبه. (1394). بررسی تأثیر عوامل آمیخته بازاریابی (4p) در افزایش جذب گردشگر (مطالعه موردی شهرک تاریخی ماسوله). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 4(15)، 105-125.
حسینی، وحیده سادات. (1391). بررسی اثر مشارکت مشتری در تولید بر وفاداری مشتریان؛ مطالعه موردی بانک سامان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
خالقی­فر، افسانه. (1394). تأثیر ابعاد کیفیت خدمات بر تبلیغات دهان‌به‌دهان و قصد بازدید مجدد با نقش میانجی رضایت توریسم شهر کرمان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور البرز.
خواجه‌پور، اکرم و دوستی، مرتضی. (1395). بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری در توسعه‌ی صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه ورزشکاران و کارکنان المپیاد کارگری بانوان کشور. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 5(17)، 115-127.
دهقانی، سمیرا. (1388). بررسی روابط ساختاری میان تصویر مقصد گردشگری، رضایت‌مندی گردشگر و وفاداری او نسبت به آن منطقه (مورد پژوهشی: استان کردستان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا (س).
ذاکر تولایی، محمدهادی. (1395). سنجش میزان رضایت گردشگران عرب منطقه در مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
رضایی، زهره. (1396). بررسی رابطه کیفیت خدمات بر روی وفاداری مشتری با نقش میانجی رضایتمندی گردشگر در هتل های 4 ستاره استان کهگیلویه و بویراحمد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد گچساران.
زارع، محمد. (1396). بررسی تاثیر کیفیت خدمات، ارزش درک شده و تصویر مقصد گردشگری با توجه به رضایت گردشگر بر وفاداری گردشگر شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و هنر یزد.
طاهرپور کلانتری، حبیب اله و طیبی طلوع، احمد. (1389). رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با عملکرد. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 9(1)، 109-122.
غفاری، محمد، رضایی دولت‌آبادی، حسین و دهقانی اناری، فرشید. (1393). تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران خارجی سفرکرده به شهر اصفهان). مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(3)، 551-568.
مقصودی، مجتبی و عرب، منیره. (1395). بررسی سیاست‌گذاری گردشگری در کشورهای اسلامی با تأکید بر کشورهای ایران، ترکیه و مالزی. سیاست جهانی، 5(1)، 177-207.
موسوی، سید عباس، حسینی، سید یعقوب و امیری، لیلا. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتریان خدمات بانکی. مطالعات مدیریت، 3(76)، 59-80.
موغلی، علیرضا و باوند پور، مریم. (1389). شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری و بررسی سهم هر یک از عوامل در اثربخشی. نشریه مدیریت فردا، 9(23)، 63-76.
ناظمی، شمس‌الدین، رحیم نیا، فریبرز و میرابی، علی. (1390). جایگاه مشارکت در ارتقای کیفیت خدمات: پارادایم نوین در تعامل سازمان- مشتری (مورد مطالعه: گمرکات استان خراسان رضوی). پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 3(6)، 76-95.
نصراللهی، زهرا، جهانبازی، ندا و ناصری، طاهره. (1393). رده‌بندی استان‌های کشور برحسب جاذبه‌های گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28)، 17-37.
Abdul-Ghani, E., Hyde, K. F., & Marshall, R. (2011). Emic and etic interpretations of engagement with a consumer-to-consumer online auction site. Journal of Business Research, 64(10), 1060-1066.
Aghazadeh, H., Gholipor, R., & Bakhshizadeh, E. (2014). Effect of brand Personality on Repurchase Intention via Perceived Value and Brand Loyalty (case study: Saman Insuranceâs Life Insured). New Marketing Research Journal, 3(4), 1-22. (in Persian)
Ansari, A., & Asadi, A. (2017). A data mining approach for evaluating the tourist destination loyalty. Tourism Management Studies, 11(35), 85-106. (in Persian)
Ardalan, M., khademi, M., & Rasouli Ghahroodi, M. (2016). Electronic service quality and behavioral intention: analyzing the mediating role of customer trust and perceived value. JMDP, 29(2), 3-24. (in Persian)
Barat Dastjerdi, M. (2016). Study of the effect of brand equity of tourism destination on the intention of revisiting (Case study: Isfahan sports tourists). (Master's Thesis). Payame Noor University, South Tehran, Faculty of Humanities. (in Persian)
Basir, L., Rahimnia, F., & Poor Salimi, M. (2015). The effect of innovation in customer behavioral services through sensory marketing (Case study: five-star hotels in Mashhad). Modern Marketing Research, 6(21), 19-36. (in Persian)
Bonn, M. A., Joseph-Mathews, S. M., Dai, M., Hayes, S., & Cave, J. (2007). Heritage/cultural attraction atmospherics: Creating the right environment for the heritage/cultural visitor. Journal of Travel Research, 45(3), 345-354.
Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Jurić, B., & Ilić, A. (2011). Customer engagement: conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research. Journal of service research, 14(3), 252-271.
Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty. Tourism management perspectives, 26, 153-163.
Chu, Z., Wang, Q., & Lado, A. A. (2016). Customer orientation, relationship quality, and performance: the third-party logistics provider’s perspective. The international journal of logistics management, 27(3), 738-754.‏
De Almeida, A. S. A. (2018). Building tourism experience through identity decomposition–between local emancipation and international integration. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 5(2), 427-442.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. Handbook of self-determination research, 2, 3-33.
Dehghani, S. (2009). A study of the structural relationships between the image of a tourist destination, tourist satisfaction and loyalty to that region (Case study: Kurdistan Province). (Master's Thesis). Al-Zahra University, Faculty of Social and Economic Sciences. (in Persian)
Eid, R., El-Kassrawy, Y. A., & Agag, G. (2019). Integrating Destination Attributes, Political (In) Stability, Destination Image, Tourist Satisfaction, and Intention to Recommend: A Study of UAE. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(6), 1-28.
Ghaffari, M., Rezaei Dolatabadi, H., & Dehghani Anari, F. (2014). Analysis of factors affecting tourists' loyalty to tourism destinations (Case study: foreign tourists traveling to Isfahan). Organizational Culture Management, 12(3), 551- 568. (in Persian)
Gnoth, J., & Zins, A. H. (2013). Developing a tourism cultural contact scale. Journal of Business Research, 66(6), 738-744.
Gohary, A., Pourazizi, L., Madani, F., & Chan, E. Y. (2018). Examining Iranian tourists’ memorable experiences on destination satisfaction and behavioral intentions. Current Issues in Tourism, 23(2), 131-136.
Gomez-Jacinto, L., Martin-Garcia, J. S., & Bertiche-Haud'Huyze, C. (1999). A model of tourism experience and attitude change. Annals of Tourism Research, 26(4), 1024-1027.
Griffin, J., & Lowenstein, M. W. (2002). Customer winback: How to recapture lost customers-And keep them loyal. John Wiley & Sons.
Haery, F. A., & Farahmand, A. A. (2013). Critical Success Factors of Customers Experience in Iranian Banks and their Ranking by Using Analytic Hierarchy Process Model. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(9), 753.
Hosseini Kalkooh, S. A., & Habibi, R. (2015). The effect of marketing mix factors (4p) on increasing tourist attraction (Case study of Masouleh historical town). Geographical Quarterly of Tourism Space, 4(15), 105-125. (in Persian)
Hosseini, S. H., Mashkani, A. J., Hashemi, M. M. S., & Abdellahi, S. A. (2016). Investigating the effect of brand personality on customers' loyalty with moderating role of customers' commitment (case study: Tuka Transportation Co. (PLC), Esfahan, Iran). International Journal of Markets and Business Systems, 2(4), 263-275.
Hosseini, V. (2012). The effect of customer participation in production on customer loyalty; Case study of Saman Bank. (Master's Thesis). Payame Noor University of Tehran, Faculty of Management, Economics and Accounting. (in Persian)
Hosseinzadeh Dalir, K., Ghorbani Golzari, S., & Ghorbani Golzari, S. (2016). Study and recognition of sustainable tourism development capabilities in Tabriz using SWOT model. Geographical Quarterly of Tourism Space, 5(19), 19-40. (in Persian)
Hosseinzadeh Shahri, M., & Khosravi, M. (2013). The effect of store image on customer support and loyalty intention (Case study: Hyperstar store). Business Management, 5(3), 39-56. (in Persian)
Hudson, S., Roth, M. S., Madden, T. J., & Hudson, R. (2015). The effects of social media on emotions, brand relationship quality, and word of mouth: An empirical study of music festival attendees. Tourism management, 47, 68-76.‏
Jamshidi, M. H., Soltaninejad, A., & Bayat, J. (2016). The role of intercultural communication in countries' decision to de-escalate tensions. International Relations Research, 1(22), 35-57. (in Persian)
Jang, S. S., & Feng, R. (2007). Temporal destination revisit intention: The effects of novelty seeking and satisfaction. Tourism management, 28(2), 580-590.
Khajehpour, A., & Dosti, M. (2016). Investigating the role of customer relationship management in the development of sports tourism industry from the perspective of athletes and staff of the Women's Workers' Olympiad. Tourism Planning and Development, 5(17), 115-127. (in Persian)
Khaleghifar, A. (2015). The effect of service quality dimensions on word of mouth and the intention to revisit with the mediating role of Kerman tourism satisfaction. (Master's Thesis). Payame Noor Alborz University. (in Persian)
Khodakarami, F., & Chan, Y. E. (2014). Exploring the role of customer relationship management (CRM) systems in customer knowledge creation. Information & Management, 51(1), 27-42.
Kim, J. H. (2018). The impact of memorable tourism experiences on loyalty behaviors: The mediating effects of destination image and satisfaction. Journal of Travel Research, 57(7), 856-870.‏
Kim, J. H., & Ritchie, J. B. (2014). Cross-cultural validation of a memorable tourism experience scale (MTES). Journal of Travel Research, 53(3), 323-335.
Kim, J. H., Ritchie, J. B., & McCormick, B. (2012). Development of a scale to measure memorable tourism experiences. Journal of Travel Research, 51(1), 12-25.
Kotler, P. (2004). Ten deadly marketing sins: signs and solutions. John Wiley & Sons.‏
Kozymka, I. (2014). The diplomacy of culture: the role of UNESCO in sustaining cultural diversity. Springer.‏
Laming, C., & Mason, K. (2014). Customer experience -An analysis of the concept and its performance in airline brands. Research in Transportation Business & Management, 10, 15-25.‏
Lee, B., Lee, C. K., & Lee, J. (2014). Dynamic nature of destination image and influence of tourist overall satisfaction on image modification. Journal of Travel Research, 53(2), 239-251.‏
Lemon, K. N., & Verhoef, P. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of marketing, 80(6), 69-96.
Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism management, 29(3), 458-468.‏
Lustig, M. W., & Koester, J. (1999). Intercultural competence: Interpersonal communication across culture. New York: Addison-Wesley Longman.
Maghsoudi, M., & Arab, M. (2016). A study of tourism policy in islamic countries with emphasis on Iran, Turkey and Malaysia. World Politics, 5(1), 177-207. (in Persian)
McEachern, M., & Warnaby, G. G. (2005). Improving customer orientation within the fresh meat supply chain: A focus on assurance schemes. Journal of Marketing Management, 21(1-2), 89-115.‏
Moghali, A., & Bavandpour, M. (2010). Identifying the effective factors on customer relationship management and examining the contribution of each factor in effectiveness. Journal of Tomorrow Management, 9(23), 63-76. (in Persian)
Morais, A., Cavalli, A., Tran, H. A., Mellouk, A., Augustin, B., Hoceini, S., & Aurelius, A. (2012, July). Managing customer experience through service quality monitoring. In Conference Proceedings of Future Network and Mobile Summit. Berlin.‏
Mousavi, S. A., Hosseini, S. Y., & Amiri, L. (2014), A Study of Factors Affecting the Citizenship Behavior of Banking Customers. Management Studies, 3(76), 59-80. (in Persian)
Nasrollahi, Z., Jahanbazi, N., & Naseri, T. (2014). Classification of the provinces of the country according to tourist attractions. Quarterly Journal of Tourism Management Studies, 9(28), 17-37. (in Persian)
Nazemi, S., Rahimnia, F., & Mirabi, A. (2011). The place of participation in improving the quality of services: a new paradigm in customer-organization interaction (Case study: Khorasan Razavi Customs). Journal of Transformation Management, 3(6), 76-95. (in Persian)
Ngo, L. V., & O'Cass, A. (2013). Innovation and business success: The mediating role of customer participation. Journal of Business Research, 66(8), 1134-1142.
Pappu, R., & Quester, P. G. (2016). How does brand innovativeness affect brand loyalty?. European Journal of Marketing, 50(1-2), 2-28.‏
Pine, B. J., Pine, J., & Gilmore, J. H. (1999). The experience economy: work is theatre & every business a stage. Harvard Business Press.‏
Poorahmad, A., Hosseini, A., Aruji, H., & Alizadeh, M. (2013). Priority for measuring cultural tourism development strategies in Alamut region of Qazvin. Human Research, 45(3), 1-17. (In Persian)
Rahimi, R., & Gunlu, E. (2016). Implementing Customer Relationship Management (CRM) in hotel industry from organizational culture perspective: Case of a chain hotel in the UK. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(1), 89-112.
Rezaei, Z. (2017). Investigating the relationship between service quality on customer loyalty and the mediating role of tourist satisfaction in 4-star hotels in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces. (Master's Thesis). Gachsaran Branch of Azad University. (In Persian)
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.‏‏
Schneider, C. P. (2005). Culture communicates: US diplomacy that works. In Melissen J. (Eds), The New Public Diplomacy (pp. 147-168). London: Palgrave Macmillan.‏
Stratan, A., Perciun, R., & Gribincea, C. (2015). Identifying cultural tourism potentials in republic of Moldova through cultural consumption among tourists. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 116-121.
Taheri, B., Jafari, A., & O'Gorman, K. (2014). Keeping your audience: Presenting a visitor engagement scale. Tourism Management, 42, 321-329.
Taherpour Kalantari, H., & Taybi Toloo, A. (2010). The relationship between customer relationship management and performance. Business Management Perspectives, 9(1), 109-122. (In Persian)
Tai, Y. N. (2015). Effects of Relationship Bonding on Brand Attitudes and Customer Loyalty in Tourism Industry. Acta Oeconomica, 65(s2), 385-397.
Tan, W. K. (2017). The relationship between smartphone usage, tourist experience and trip satisfaction in the context of a nature-based destination. Telematics and Informatics, 34(2), 614-627.‏
Tsai, C. Y., & Chiu, C. C. (2004). A purchase-based market segmentation methodology. Expert Systems with Applications, 27(2), 265-276.
Tung, V. W. S., & Ritchie, J. B. (2011). Exploring the essence of memorable tourism experiences. Annals of tourism research, 38(4), 1367-1386.
Verhagen, T., Nauta, A., & Feldberg, F. (2013). Negative online word-of-mouth: Behavioral indicator or emotional release?. Computers in Human Behavior, 29(4), 1430-1440.
Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., & Schlesinger, L. A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of retailing, 85(1), 31-41.‏
Wallis, B. (2004). Selling nations: International exhibitions and cultural diplomacy. In I. Rogoff & D. J. Sherman, Museum culture (pp. 285-302). Routledge.‏
Woodside, A. G., Caldwell, M., & Albers-Miller, N. D. (2004). Broadening the study of tourism: Introduction to the special issue on the consumer psychology of travel/tourism behavior. Journal of Travel & Tourism Marketing, 17(1), 1-6.
Zakir Toulaei, M. (2016). Measuring the satisfaction of Arab tourists in Mashhad. (Master's Thesis). Ferdowsi University of Mashhad. (in Persian)
Zare, M. (2017). Investigating the effect of service quality, perceived value and image of tourist destination according to tourist satisfaction on tourist loyalty in Yazd. (Master's Thesis). Yazd University of Science and Art. (in Persian)
Zhang, H., Wu, Y., & Buhalis, D. (2018). Models of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention. Journal of destination marketing & management, 8, 326-336.‏
Zhou, L., & Wall, G. (2014). Intercultural interactions in tourist bars: Yangshuo, China. Tourism Culture & Communication, 14(3), 151-168.