مطالعه تصویرآنلاین مقصدگردشگری شهر خلاق رشت با رویکرد متن‌کاوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استادیار و عضو هئیت علمی گروه شهرسازی، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران‏

3 استادیار و عضو هئیت علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت

10.22124/upk.2025.29375.1996

چکیده

چکیده
بیان مسئله: تصویر مقصد یک مفهوم انتزاعی است و مجموعه‌ای از عوامل مختلف و متنوع را شامل می‌شود که بر مبنای ادراک افراد از مقاصد گردشگری ایجاد می‌شود. با توجه به رشد چشمگیر منابع دیجیتالی مرتبط با گردشگری و توریسم و همچنین تکنیک‌های جدید بهره برداری از منابع دیجیتالی رویکرد جدیدی در جهت مطالعه و بررسی تصویر مقاصد گردشگری شهری ایجاد کرده است.
هدف: هدف این پژوهش، درک و شناسایی ویژگی‌های برجسته تصویر شهر گردشگرپذیر و خلاق رشت در فضای رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش در دسته‌ی مطالعات کیفی قرار می‌گیرد. این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از نظر هدف کاربردی است. در این پژوهش به منظور بررسی و ارزیابی تصویر مقصد گردشگری شهری رشت با استفاده از روش متن کاوی، محتوای تولید شده توسط کاربران اینترنت و رسانه های اجتماعی، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
یافته‌ها: مهم ترین ویژگی‌های سازنده تصویر مقصد شهر گردشگر پذیر و خلاق رشت در سه خوشه کلی قرار گرفته‌است. تصویر مقصد گردشگری شهر خلاق رشت در فضای مجازی براساس جاذبه‌های منحصر به خود، ویژگی‌های فرهنگی، بومی و هویتی این شهر شکل گرفته است. این تصویر هم راستا با برند جهانی شهر رشت، یعنی شهر خلاق خوراک شناسی است.
نتیجه‌گیری: در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده‌ی یک تصویر نسبتا مثبت درباره گردشگری شهر خلاق رشت است. در کنار بررسی و مطالعه ساختار تصویر مقصد گردشگری شهر خلاق رشت به عنوان نمونه مورد مطالعه، در این پژوهش یک چارچوب روش‌شناختی تحلیل کلان داده رسانه‌های اجتماعی در خصوص گردشگری شهری ارائه شده است.
نکات برجسته:
در پس زمینه‌ی برند جهانی رشت شهر خلاق خوراک‌شناسی، ویژگی‌های فرهنگی، بومی و هویتی به عنوان میراث ناملموس نقش آفرینی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Imagine ability, Image of city, Tourist destination, Social media analytics, Data mining, Rasht

نویسندگان [English]

  • Ghazaleh Heydari 1
  • Aliakbar Salaripour 2
  • Mehdi Hesam 3
1 Master of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture ,University of Guilan , Rasht, Iran
2 Ph.D, Assistant Professor, Department of Urban Planning and Design, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Ph.D, Assistant Professor, Department of Urban Planning, Humanity Science Faculty, University of Guilan
چکیده [English]

Introduction:
Destination image is an abstract concept and includes a set of different and diverse factors that are created based on people's perceptions of tourism destinations. Given the significant growth of digital resources related to tourism and tourism, as well as new techniques for exploiting digital resources, a new approach has been created to study and examine the image of urban tourism destinations.
Methodology:
The aim of this research is to understand and identify the salient features of the image of the tourist-friendly and creative city of Rasht in the social media space.
Results:
The method used in this research falls into the category of qualitative studies. This research is descriptive-analytical and is applied in terms of purpose. In this research, in order to examine and evaluate the image of Rasht's urban tourism destination using the text mining method, the content produced by Internet and social media users has been studied and examined.
Discussion:
The most important features that create the image of the tourist-friendly and creative city of Rasht are located in three general clusters. The image of the tourist destination of the creative city of Rasht in cyberspace is based on its unique attractions, cultural, local and identity features of this city. This image is in line with the global brand of the city of Rasht, namely the creative city of gastronomy.
Conclusion:
Overall, the results of this study indicate a relatively positive image of Rasht Creative City tourism. In addition to examining and studying the structure of the tourism destination image of Rasht Creative City as a case study, this study presents a methodological framework for analyzing social media big data regarding urban tourism.
Highlights:
In the background of Rasht's global brand as a creative city of gastronomy, cultural, local, and identity characteristics play a role as intangible heritage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourist Destination Image
  • Online Destination Image
  • Text Mining
  • Rasht