از اسطوره‌ی فرهنگ فقر تا واقعیت نظام‌های فقرزا: خوانشی انتقادی از زیست فرودستان در دولت‌آباد و کولی‌آباد کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار، گروه مهندسی فضای سبز، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران

چکیده

بیان مسئله: این پژوهش با رویکرد اتنوگرافی انتقادی، تجربه زیسته گروه‌های فرودست شهری در دو سکونتگاه خودانگیخته‌ی شهری دولت‌آباد و آقاجان کرمانشاه را واکاوی می‌کند. نقطه‌ی عزیمت این مطالعه، نقد گفتمان فرهنگ فقر به‌عنوان روایتی ایدئولوژیک است که فقر را محصول باورها و الگوهای رفتاری فقرا، نه نتیجه‌ی ساختارهای نابرابر اقتصادی–سیاسی، معرفی می‌کند. این گفتمان، در سیاست‌گذاری شهری ایران نیز، به‌ویژه از دهه ۱۳۷۰ به بعد، به شکل‌های آشکار و پنهان بازتولید شده است.
هدف: این نوشتار به بازخوانی روایت‌های ساکنان برای آشکارسازی پیوند میان تجربه فردی، ساختارهای سلطه، اشکال مقاومت و الگوهای بازتولید فقر و نقد نگاه فرهنگ‌گرایانه به فقر می‌پردازد.
روش: مطالعه حاضر با بهره‌گیری از مشاهده‌ی مشارکتی عمیق، مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته (۴۸ مصاحبه در دولت‌آباد و ۳۹ مصاحبه در آقاجان) و یادداشت‌برداری میدانی، به بازخوانی روایت‌های ساکنان پرداخته است. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار MAXQDA و بر اساس چهار شاخص اصلی ذهنیت حاشیه‌نشین، بازتولید نسلی فقر، برچسب‌زنی و انگ اجتماعی و مقاومت فرهنگی و سازگاری انجام شد تا پیوند میان تجربه فردی و ساختارهای سلطه، اشکال مقاومت، و الگوهای بازتولید فقر آشکار گردد
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که هرچند هر دو محله در بستر محرومیت ساختاری و طرد فضایی شکل گرفته‌اند، اما مسیرهای زیست و مقاومت در آن‌ها تفاوت‌های معناداری دارد. دولت‌آباد با معابر عریض‌تر، بازارچه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی متنوع، فضایی برای کنش اقتصادی خرد و بازتعریف هویت مکانی ایجاد کرده است. در مقابل، آقاجان با زیرساخت‌های محدود، انسداد دسترسی و کمبود فرصت شغلی پایدار، بازتولید نسلی فقر را تشدید و ظرفیت سازگاری را کاهش می‌دهد.
نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد فقر نه «فرهنگیِ گریزناپذیر»، که «فرآیندی فقرزا»ست که در پیوندِ ساختار–فضا–قدرت شکل می‌گیرد. هر جا ساختِ فرصت به سود تهیدستان تغییر کند، فرهنگ نیز تغییر می‌کند؛ و این همان درس مرکزی قوم‌نگاری انتقادی برای برنامه‌ریزی شهری است: تغییر فضا، سیاستِ مؤثرِ تغییر فرهنگ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From the Myth of the “Culture of Poverty” to the Reality of Poverty-Producing Systems: A Critical Reading of Subaltern Life in Dowlatabad and Koliabad, Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Kasra Ashouri 1
  • Pouya Joodi Gollar 2
1 Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Engineering, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Landscape Engineering, University of Tabriz, East Azerbaijan, Iran
چکیده [English]

Problem Statement:
This study, employing a critical ethnographic approach, explores the lived experiences of urban underclass groups in two informal urban settlements—Dowlatabad and Aghajan in Kermanshah. The starting point of this research is a critique of the “culture of poverty” discourse, understood here as an ideological narrative that frames poverty as the outcome of the beliefs and behavioral patterns of the poor, rather than the result of unequal socio-economic structures. This discourse has been both explicitly and implicitly reproduced in urban policymaking in Iran, particularly since the 1990s.

Objective:
This paper reinterprets residents’ narratives to uncover the connections between individual experience, structures of domination, forms of resistance, and patterns of poverty reproduction, while critically challenging the culture-oriented view of poverty.

Method:
The study draws on deep participant observation, semi-structured interviews (48 in Dowlatabad and 39 in Aghajan), and extensive field notes. Data analysis was conducted using MAXQDA software, based on four key analytical dimensions: marginal mindset, intergenerational reproduction of poverty, social labeling/stigmatization, and cultural resistance/adaptation. This framework made it possible to reveal the interplay between individual experience, structures of domination, forms of resistance, and mechanisms of poverty reproduction.

Findings:
The results indicate that although both neighborhoods have emerged within contexts of structural deprivation and spatial exclusion, their trajectories of livelihood and resistance show significant differences. Dowlatabad, with wider streets, local bazaars, and diverse social networks, has created a space for small-scale economic activity and the redefinition of spatial identity. In contrast, Aghajan—characterized by limited infrastructure, restricted access, and a lack of stable employment opportunities—intensifies the intergenerational reproduction of poverty and diminishes adaptive capacity.

Conclusion:
This study demonstrates that poverty is not an “inescapable cultural condition” but rather a “poverty-producing process” shaped by the intersection of structure, space, and power. Wherever the structure of opportunity changes in favor of the poor, culture changes as well. This is the central lesson of critical ethnography for urban planning: changing space is the most effective policy for changing culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Culture of Poverty
  • Critical Ethnography
  • Urban Informality
  • Intergenerational Reproduction of Poverty
  • Kermanshah

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 23 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 01 مهر 1404