امکان سنجی شهر هوشمند پیاده مدار در شهر ارومیه مبتنی بر رویکر پیوند مردم-فضا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

بیان مسئله: رشد فزاینده جمعیت شهری و سلطه خودروهای موتوری، کیفیت فضاهای پیاده و تعاملات اجتماعی را به‌شدت کاهش داده است. بازگشت به رویکرد پیاده‌مدار، راهکاری برای مقابله با مشکلاتی چون ازدحام، آلودگی و گسست اجتماعی تلقی می‌شود. پیاده‌ مداری به‌عنوان شکلی پایدار، کم‌هزینه و انسانی از جابه‌جایی، نقشی کلیدی در ارتقای سرزندگی شهری دارد. این رویکرد با تأکید بر طراحی انسان‌محور و عدالت فضایی، محور بسیاری از سیاست‌های توسعه پایدار شهری در دهه‌های اخیر شده است.
هدف: این تحقیق در راستای ارتقاء کیفیت زندگی به بررسی امکان‌سنجی پیاده‌مداری در ارومیه می‌پردازد و هدف آن شناسایی شاخص‌های کلیدی برای ارتقاء تعاملات اجتماعی و ارتباطات میان شهروندان و فضاهای عمومی است.
روش: این پژوهش با رویکردی ترکیبی و توصیفی–تحلیلی، انجام شده است. داده‌ها از سه منبع مکانی، میدانی و ادراکی گردآوری و با استفاده از GIS و مدل چیدمان فضا تحلیل شدند. نمونه‌گیری خوشه‌ای در دو منطقه بافت سنتی و مدرن انجام و شاخص‌های چهارگانه شهر هوشمند پیاده‌مدار ارزیابی شد. درنهایت، تلفیق تحلیل‌های فضایی و ادراکی، امکان ارزیابی هم‌زمان ابعاد کالبدی و انسانی فضاهای شهری را فراهم ساخت.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که حکمروایی هوشمند و توزیع عادلانه خدمات شهری مهم‌ترین پیش‌شرط‌های شکل‌گیری فضاهای پیاده‌مدار پایدار هستند؛ چراکه هوشمندسازی صرف، بدون پشتوانه زیرساختی و عدالت فضایی، قادر به ایجاد فضاهای سرزنده نیست. بافت سنتی با امتیاز 6/55، به دلیل انسجام فضایی و پیوندهای ارگانیک، پتانسیل بیشتری از بافت مدرن (5/82) برای بازآفرینی پیاده‌مدار دارد، هرچند فاصله ۱۵٪ با وضعیت مطلوب و نابرابری‌های چشمگیر در دسترسی به فضای سبز بیانگر چالش‌های جدی است.
نتیجه‌گیری: . نتیجه نهایی حاکی از آن است که تحقق الگوی شهر هوشمند پیاده‌مدار در نهایت بیش از فناوری‌های پیچیده و پرخرج، نیازمند عزمی راسخ برای بازتوزیع عادلانه فضا و خدمات شهری و همچنین تلفیق هوشمندانه «داده‌های کلان» با «تجربه‌های خرد و روزمره شهروندان» است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Feasibility Study of a Smart Pedestrian-Oriented City in Urmia Based on the People-Space Connection Approach

نویسندگان [English]

  • Asghar Abedini 1
  • Reza Hosseinzadeh 2
1 Professor, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture, Urban Planning and Art, Urmia University, Urmia, Iran
2 Department of Urban Planning, Faculty of Architecture, Urban Planning and Art, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

The rapid growth of urban populations and the dominance of motorized vehicles have significantly diminished the quality of pedestrian environments and social interactions. A return to walkability is increasingly recognized as a strategic response to challenges such as congestion, pollution, and social fragmentation. As a sustainable, low-cost, and human-centered mode of mobility, walkability plays a pivotal role in enhancing urban vitality. Emphasizing human-centered design and spatial justice, it has become a cornerstone of sustainable urban development policies in recent decades.
Objective:
This study seeks to assess the feasibility of walkability in Urmia as a pathway to improving quality of life, with the specific aim of identifying key indicators for strengthening social interactions and connections between citizens and public spaces.
Methodology:
Adopting a mixed, descriptive–analytical approach, the research integrates spatial, field-based, and perceptual data. These were analyzed through GIS and the Space Syntax model. Cluster sampling was conducted across traditional and modern urban fabrics, while the four dimensions of the smart walkable city were evaluated. The integration of spatial and perceptual analyses ultimately enabled a comprehensive assessment of both the physical and human dimensions of urban space.
Findings:
The results highlight that smart governance and equitable distribution of urban services are the most critical prerequisites for the creation of sustainable walkable environments. Pure technological solutions, without the support of infrastructure and spatial justice, fail to generate vibrant spaces. The traditional fabric, with a score of 6.55, demonstrates greater potential for walkable regeneration than the modern fabric (5.82), owing to its spatial coherence and organic linkages. However, a 15% gap from the optimal state and stark inequalities in access to green spaces underscore persistent challenges.
Conclusion:
The findings ultimately suggest that realizing the model of a smart walkable city requires more than costly and complex technologies. It demands a firm commitment to the equitable redistribution of urban space and services, alongside an intelligent integration of big data with the everyday lived experiences of citizens.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart City
  • Urmia City
  • Walkability
  • People-Space Connection